Intervjuformatet "Min helg" i SvD:s Perfect Guide har blivit en snackis vid flera tillfällen de senaste åren. De sockrade berättelserna om människors helgbestyr har fått många att gömma ansiktet bakom handflatorna och tjuta högt i sociala medier. Därför tog det skruv i helgen när Jeep gjorde en egen helgintervju... med en rejäl twitst. Annonsen som gick i magasinet DN Lördag blev en rejäl snackis under helgen och har fått många glada tillrop. 



Byrån som ligger bakom är Saatchi & Saatchi, och arbetsgruppen har bestått av copywritern Erik Wingfors och art directorn Alexander Rehnby
– Vi fick uppdraget att göra en helsida i DN:s helgbilaga. Jag älskar DN och dagspress över huvud taget, och jag blir förbannad av annonser som är skit. Därför hade jag stor respekt inför att göra det här jobbet. Vi ville göra något med underhållningsvärde, berättar Erik Wingfors om den texttunga annonsen.

Berättelsen börjar som en klassisk Min helg-artikel. Men istället för fredagsmys i Bromma väljer den fiktiva huvudpersonen är köra ut i vildmarken.
– Vi driver med oss män i storstan med olika konsultjobb. Vi som är lite patetiska och drömmer oss bort till ett annat liv. Som köper bra funktionskläder för att det regnar eller en dyr jacka om det snöar. Då är "Min helg" en rolig värld att vara i. Vi sätter "In to the wild" i Perfect Guide-kontexten. Istället för att cykla till brunch med dina kompisar hugger du av ditt eget ben istället, fast med samma tonläge, säger Erik Wingfors.

Innan han satte sig och skrev såg han till att göra sin research.
– Jag läste 5-6 Min helg-artiklar innan jag satte igång, för att hitta rätt tonläge. I början var det svårt men sen blev det roligare när historien eskalerade.

Själv befinner sig Erik Wingfors mitt i målgruppen för annonsen: Medelålders män i Stockholms kreativa sektor.
– Det är skitkul att driva med sig själv och sitt umgänge, säger han.

För Jeeps del handlar der om att nå ut till dessa (företrädelsevis män) som spenderar det mesta av tiden i bilköer, men i smyg drömmer om en annan tillvaro.
– De flesta nya bilar som säljs i dag är tjänstebilar. Jeep är från början inte byggd för att köra fram och tillbaka till jobbet med. Du köper den för att du när en dröm om något annat. Det vill man lyfta fram som en produktfördel.