Mediebevakningsbranschen konsolideras. Dagens Media tar över Medievärlden med medarbetarna Axel Andén (chefredaktör och ansvarig utgivare) och reportern Linnéa Kihlström
– Medievärlden kommer att leva kvar sin eget varumärke, både som öppen sajt och premiumtjänst. Alla deras prenumeranter och kunder kommer även i fortsättningen att känna igen sig, säger Dagens Medias chefredaktör Niclas Rislund.

Och hur kommer ni att särskilja titlarna innehållsmässigt?
– Det finns områden där vi tangerar varandra, men jag tycker att titlarna kompletterar varandra på ett bra sätt. Medievärlden är starka inom dagspress och publicistiska frågor medan Dagens Media vänder sig mer till marknadschefer och mediebyråer.

Förra året omsatte Dagens Media 14,4 (15,4) miljoner kronor och gjorde en rörelseförlust på knappt 3 miljoner. Medievärlden omsatte 2,2 (1,9) Mkr och gjorde ett reslutat kring nollstrecket. Niclas Rislund vill inte berätta hur mycket de betalar för att ta över bolaget. 
– Det stannar mellan oss.

Ni är två bolag med svag lönsamhet. Hur ska ni vända trenden?
– Det har vi redan gjort. Redan i år gör vi vinst och ökar omsättningen, även utan förvärvet av Medievärlden.

Ser du några synergier rent ekonomiskt?
– Det finns en rad områden där vi kan komplettera och lära av varandra. Exakt hur det ska gå till ska vi gemensamt mejsla fram nu. Det känns kul att få välkomna två nya kompetenta medarbetare med deras nätverk i branschen.

Medievärldens chefredaktör Axel Andén säger till de båda sajterna:
– I och med den här affären får Medievärlden helt andra ekonomiska muskler, och vi får möjlighet att utveckla både journalistiken och affären.

Den sammanslagna redaktionen kommer att bestå av tio personer.