Dela sidan:

I maj nästa år antar EU nya lagar för hur personuppgifter och användarinformation får hanteras på nätet. Lagstiftningen förväntas innebära stora utmaningar för alla digitala branscher, inte minst inom de sociala plattformarna.

GDPR (General Data Protection Regulation) försvårar för jättar som Facebook, Instagram och Google, som frekvent använder insamlad persondata i syfte att förse användarna med det som man ofta kallar relevant innehåll, men som i praktiken egentligen är målgruppsanpassad reklam. Många företag och organisationer oroas nu och rustar för att möta den nya lagstiftningen, men jag tror att den kommer innebära en välbehövlig uppfräschning och nystart för plattformarna.

De senaste åren har vi sett hur innehållet i de sociala kanalerna gått från engagerande och verkligt till vad användarna snarare uppfattar som köpt och plastigt. Gillar du Hus&Hem på Facebook så serveras du prenumerationserbjudande efter prenumerationserbjudande i ditt flöde. Har du tittat på Red Bulls senaste reklamfilm någonstans på nätet så kan du vara säker på att du kommer se relaterade erbjudanden i Instagramflödet eftersom algoritmerna styr vad du exponeras för. Det har under lång tid varit alldeles för enkelt för de stora företagen att pumpa ut budskap som många gånger blir helt ointressant för användaren.

Inte sjutton är jag väl intresserad av en "24 månaders prenumeration + exklusiva knivar från Cervera" bara för att jag är en kvinna över 30 år från Stockholm med en viss inkomst och har tittat på ett videoklipp där en influencer lagar mat. Det är varken relevant, socialt eller någon vidare bra marknadsföring. Om det finns en Facebookdödare så är jag övertygad om att det är just detta – det irrelevanta innehållet som vi dagligen dränks i till följd av inkompetenta marknadsförare med alldeles för mycket användarinformation i sina händer.

Jag tror att GDPR råder bot på sådan utmärglad reklam. Det ger oss förhoppningsvis ett socialt klimat där du möts av relevant innehåll på riktigt när det inte längre finns en hemlig bakväg eller osynlighetsmantel att dra på sig för att följa efter användarna på andra webbplatser. Det kommer heller inte vara lönsamt att köpa räckvidden man behöver för att nå ut, Facebook är ingen anslagstavla, det är en social plattform.

Och social kommer man att behöva vara, för att förstå vad användarna vill ha. Aldrig tidigare har det varit viktigare att faktiskt lära känna målgruppen. Mät allt du kan, vem de följer, vad de tycker om, hur de pratar och på vilken plattform de kommunicerar. Det är ingen komplex algoritm som ger dig den informationen, lösningen ligger i att återgå till det enkla; kommunicera och socialisera med användarna. Facebook erbjuder både nya och gamla helt fantastiska tillvägagångssätt för att föra verklig dialog med användarna, använd dem för att göra just det.

Tre saker du behöver inkorporera i din strategi inför GDPR:

1. Mät allt som indikerar vad din målgrupp tycker om dig. Videovisningar, likes etc. Gör det på riktigt.

2. Be social. Det har aldrig varit viktigare att föra en dialog med din målgrupp för att faktiskt förstå dem.

3. Använd nya, kreativa sätt att distribuera och kommunicera ditt innehåll. Arbeta med influencers som känner sin målgrupp väl. Ta dig tid och engagera dig i traditionella och dolda sociala nätverk.

Emma Blom
Vd, Social Industries


Dela sidan: