Dela sidan:

"Bråkis" är redo att sluta fred Anna Bråkenhielm har aldrig haft några problem med att köra över männen som stått i hennes väg – varken tidigare i Stenbecksfären eller nu i dressyrvärlden. Nu har 51-åringen skrivit sina memoarer. Vi var många lantisar som flyttade till Stockholm i slutet 80- och början 90-talet med målet att "jobba med media". Den som kanske lyckades allra bäst var en småländsk hästtjej som hette Anna Bråkenhielm. Utan större formella meriter (det var rätt vanligt på den tiden) fick hon allt större uppdrag i tv-svängen och blev i slutet av 90-talet "Dokusåpadrottningen". Först och främst i Sverige, men också med betydande framgång i världen. Flaggskeppet var "Expedition Robinson".

Den här boken är något av en nostalgisk klassträff för alla som på ett eller annat sätt befann sig 90-talets tv-värld i Stockholm. Det gjorde jag, liksom många andra finns jag också med som rollfigur i boken. Jag jobbade som reporter på Resumé mellan 1997 och 2007 med ett särskilt redaktörsansvar för att bevaka tv-branschen. 2003 skrev jag en reportagebok, "Tv-fabriken" (Ekerlids Förlag), som beskrev hur kommersiell tv växte fram i Sverige. En konsekvens är ett slags jäv, de här raderna kan kanske inte kan ses som en traditionell bokrecension, ni får ta mina ord för vad ni själva tycker de är värda. Jag har i alla fall varit nära många av de händelser och personer som beskrivs i boken.

Först av allt: Fler personer borde skriva sina memoarer medan de är relativt unga. Anna Bråkenhielm är 51 år och minns troligen allt ungefär som det var. Den egna nostalgin hålls också på rimlig nivå när händelserna i beskrivs av en inte allt för ålderstigen person. Bokens titel verkar genomsyra Anna Bråkenhielms karriär, det blir lätt bråk när "Bråkis" är med. Konflikterna i tv-branschen är många och utförligt beskrivna, en del namn är hänsynsfullt borttagna, men man behöver inte vara Sherlock Holmes för att kunna läsa mellan raderna på sina ställen.

När tv-karriären till slut går in i en mer konsultande fas startar Anna Bråkenhielm en andra karriär, som entreprenör som köper och säljer dressyrhästar. Hon har en häst, "Dan Brown", som hittills har kostat henne cirka 750 000 kronor. Den är nu, enligt boken, värd runt tio miljoner kronor. Näsan för goda affärer verkar funka i alla branscher. Men även i dressyrvärlden fortsätter konflikterna när Anna Bråkenhielm tar plats i ledningen för stora dressyrtävlingar. Vad beror då alla bråk på? Är det "Bråkis" egen personlighet som sätter käppar i hjulet för henne? Eller är det folk – i synnerhet män – som inte kan hantera hennes starka ledarskap och personlighet? Som jag läser boken har båda förklaringarna sin giltighet. Särskilt den andra.

Anna Bråkenhielm har en "my way or the highway"-utstrålning som säkert kan reta upp en del människor. Samtidigt är jag helt övertygad om att hennes gärning och framgång i offentligheten hade varit större om hon hade varit en man. Och amatörpsykologanalyserna om hennes drivkrafter och sätt att vara hade förmodligen varit betydligt färre om hon varit en man.

Anna Bråkenhielm släpper i boken ner garden och är rätt självkritisk och ödmjuk mot delar av sitt eget agerande under framgångsåren. Hon berättar också rätt öppet om hur svårt och ibland tufft det var att få ihop privatlivet med en chefskarriär i Stenbeckssfären. Beskrivningarna av hennes skilsmässor och slitet att få ihop livet som mamma är gripande. Som "pappa-feminist" (far som blivit hängiven feminist i och med döttrars födelse) tycker jag att det är inspirerande att läsa om en kvinna som gått sina egna vägar. Som kört över och stått upp mot männen. Och som vågat casha hem på sina bolag, flera gånger, för att skaffa sig "fuck off-kapital".

Det är uppfriskande att hon också faktiskt står upp för att ibland har jobbet fått gå före familjen. Det betyder ju inte att man brister i sin kärlek till barnen och familjen. Det är bara som det är när man är hög chef i mediebranschen. Man kan läsa den här boken som en allmänbildande historielektion om hur dokusåporna och reality-tv tog över först Sverige och sedan världen på 1990-talet Man kan också läsa den som en historia om en ambitiös hästtjej från Småland som kom till storstan med två tomma händer och skapade tv-program som hela världen fortfarande tittar på och talar om. Om vi lantisar i Stockholm på 90-talet tävlade om att komma långt i mediekarriären är loppet slut nu – Anna Bråkenhielm vann med hästlängder. Och med den här boken är "Bråkis" redo att sluta fred med världen.


Dela sidan: