Dela sidan:

Om jag vore i färd med att anställa en hr-chef till en kommunikationsbyrå hade jag nog övervägt att rekrytera Leif Månsson, hovmästare på Riche. Få personer har så god personkännedom, och så god hand med människor, som han har. Leif har koll på precis alla som har någon mer eller mindre ledande befattning inom kommunikation, media eller inom det bredare näringslivet, kultur eller politik.

"Vem ska du träffa?", brukar Leif fråga om jag har bokat ett lunchbord för två och är först på plats. Då berättar jag bara namnet på dagens lunchsällskap, går in och sätter mig vid bordet fast förvissad om att Leif känner igen personen i fråga och dirigerar denne till mitt bord direkt vid ankomst. Det fungerar i hundra procent av fallen.

Kanske passar Riche och kommunikationsbranschen så bra ihop eftersom de på sätt och vis är varandras spegelbilder. Riche är inte helt olikt en byrå till sin struktur, där tongivande medarbetare ofta är partner. Förutom storägaren PG Nilsson är ett 15-tal medarbetare delägare i krogen.

Innan PG Nilssons koncern som i dag heter Svenska Brasserier tog över Riche, som har funnits sedan 1800-talet, var stället inte alls den kommunikations- och medieinstitution som det är i dag. Det är personalen, inte minst sådana som Anders Timell, Maria Blom och Calle Carboni, som har varit drivande kulturbärare i att skapa den miljö som frekventeras av för Resuméläsare bekanta namn som Christina Saliba, Joachim Berntzon, Claes de Faire, Viggo Cavling, Zeke Tastas, Daniel Glasman, Quetzala Blanco, David Borg, Monique Wadsted och Pascal Engman, för att nämna några av de mest hängivna gästerna.

Med 95 medarbetare, 140 miljoner i intäkter och 25 miljoner i vinst påminner Riches siffror om en högpresterande svensk kommunikationsbyrå. Och likt de bästa reklam- och pr-byråerna är Riches framgångsrecept ett exceptionellt fokus på människorna. Om man bara fokuserar helhjärtat på att rekrytera, utveckla och behålla bra folk – både personal och gäster – löser sig det mesta andra av sig självt.

Det är förmodligen inte särskilt många Richeburgarätande byråchefer som har funderat kring hur de själva kan låta sin verksamhet inspireras av Riche som bolagsbygge.
Men det kanske de borde.

Simon Strand
Pr-konsult och grundare av 500


Dela sidan: