Dela sidan:

Höstkylan låg som ett täcke utanför Tele2 arena i Stockholm. Men innanför kolossens väggar rådde en något varmare stämning. Stockholms pr-elit var samlad för 2013 års Spinngala och Fredrik Wikingsson höll låda på scenen tillsammans med Sigge Eklund. Gästerna avverkade den ena rätten efter den andra och dränkte tävlingsnerverna i lika stor variation av alkohol.

När det blev dags för kategorin "Årets rookie" hamnade en annan, ännu inte påtänkt, duo i strålkastarljuset: Uppstickarna Maria Fabricius och Caroline Lidman, som tillsammans med två andra rookies konkurrerade om förstapriset. De hade träffats förut, när de rusade till hissen i samband med rookieintervjuerna inför galan. De kom genast bra överens, redan där i hissens sparsamma kvadratmeter.

Men bara en kunde vinna, och prisutdelaren tog till orda från scenen: "Årets rookie är Maria Fabricius!" Det kunde ha tagit slut där, om Caroline Lidman hade släppt fram en dystrare sida av sin vinnarskalle. Istället blev hon nyfiken på sin branschrival, imponerad. Tänkte "vem är hon egentligen?".

 

En septemberdag fyra år senare, är det regnet som förpestar i det fria, helt i linje med de grå väggarna i kommunikationsnätverket Mason Bower Group. I motsats står denna gång Maria Fabricius och Caroline Lidman själva, i något färggladare kläder. Duon driver sedan snart ett år tillbaka pr-byrån Number10 och delar lokaler med byråer som Graviz och Crosby.

Caroline Lidman berättar att det bara dröjde ett par veckor efter galan, innan hon messade med sin framtida partner.
– Jag höll lite koll på vad hon tog sig för. Jag är en nyfiken person och tycker att det är spännande att ta rygg på folk jag gillar. Jag ville veta mer om henne, och föreslog en lunch. Jag spanade lite på dig, säger Caroline Lidman och vänder sig leendes till kollegan.

– Och jag spanade på dig, svarar Maria Fabricius med ett skratt och pekar demonstrativt tummen mot Caroline Lidman.

– Visst, jag vann "Årets rookie", men hon släppte sin andra bok då och nominerades sedan till "Årets supertalang" av Veckans Affärer. Hon är imponerande. Man kan säga att vi var branschrivaler från start, men istället för att se varandra som konkurrenter så såg vi båda en sparringpartner att utvecklas tillsammans med.

En lunch blev flera och efter ett par år kom Caroline Lidman i kontakt med Mindmakers – byrån där Maria Fabricius av en händelse var kreatör.
– Jag jobbade då på Springtime, men hamnade i en dialog med Mindmakers. Vi blev kollegor hösten 2015, och det var då vi började lära känna varandra på riktigt, säger Caroline Lidman, som fick ansvaret för byråns erbjudande inom marknads-pr.

Sedan gick det av farten. De gick igång på varandras "energi, oräddhet och nyfikenhet". Började bolla idéer och ta hjälp av varandras erfarenheter. Maria Fabricius befordrades till kreativ chef och startade The Collective, ett initiativ för att bredda såväl mångfald som perspektiv i branschen. Caroline Lidman å sin sida initierade Women With, ett karriärsnätverk för kvinnor inom olika branscher. Två sorters angrepp på några av branschens framtidsutmaningar.
– Båda hade samma initiativlusta – och jäklar vad vi kunde göra saker tillsammans, säger Caroline Lidman.

Det var på ett event med en kvinnlig entreprenör som polletten föll ner. Hon berättade vad som var de vanligaste indikationerna på att man hade hittat sin parhäst, och vad som gick att göra – bara man är två. I anslutning till seminariet tog Caroline Lidman mobilen ur fickan och skrev "jag tänkte på dig" till Maria Fabricius. Svaret kom genast: "Och jag på dig!".
– Vi hade våra initiativ som bubblade fram på varsitt håll. Det var tydligt att båda ville bygga eget, och det var direkt efter dragningen vi insåg att fan, vi borde göra något tillsammans. Så vi började titta på vad vi var bra på, vilket är kommunikation och pr, och beslutade att starta en byrå med vår egen prägel, berättar Maria Fabricius.

Trots att de i många avseenden är lika – båda tävlingsmänniskor och karriärister med hög ambitionsnivå – så är deras egenskaper likväl kompletterande. Något förenklat kan de ses som en entreprenör och en kreatör, vars yrkesval har växt fram i vitt skilda sammanhang.

För Maria Fabricius del var tristess en drivande faktor. I den värmländska bruksorten Forshaga fanns inte mycket att göra och det gällde att sysselsätta sig för att "överleva" – eller åtminstone för att få 90-talets dagar att gå. Ett kreativt anlag växte fram och tillsammans med kompisen Stina initierade hon som sjuåring "Pusselklubben", som med tydliga direktiv och manualer ämnade rädda världen. Det globala perspektivet präglade också hennes framtidsdrömmar och redan som tonåring såg hon till att spräcka småstadsbubblan: Hon gick engelskspråkiga IB-programmet i Karlstad och tog efter examen ytterligare ett kliv ut till au pair, språkstudier och jobb i Paris.

Många skulle uppfatta hennes internationella ambitioner som målinriktade, men Maria Fabricius beskriver sig snarare som "målsfattig", eftersom idén om att ge sig ut i världen egentligen saknade innehåll, åtminstone yrkesmässigt. Hon kände det redan då, fyllda tjugo, när hon bläddrade desperat i en utbildningskatalog. Hon stannade upp vid rubriken "public relations", och flyttade sedan till London för att fylla hennes utlandsvistelse med ett karriärval.

Men för en person som ville rädda världen kändes pr ytligt. Det fick Maria Fabricius erfara när finanskrisen tvingat den arbetslösa svensken att vända hem till sitt land och ta anställning på Stockholmsbyrån Edelman. Efter knappt ett år tog hon en paus från branschen för att istället jobba med ett projekt för miljövänligt återbruk.
– Men nystartade Mindmakers öppnade dörren igen, och gav mig en ny bild av vad en byrå kunde vara. Där kände jag att jag ändå kunde tillföra något och hitta djupet i kommunikationen, berättar Maria Fabricius.

Året var då 2012 och trots att Caroline Lidman var fyra år yngre, alltså 22 år gammal, hade hon redan hunnit göra sig ett namn i Mediesverige. Hon har nämligen varit ruskigt snabb på alla möjliga bollar. Till skillnad från Maria Fabricius växte hon upp i storstaden, först Täby, sedan Vasastan. När hon var tolv år gammal började bloggvärlden ta fäste, och hon drömde om att bli en stor modebloggare. Hon startade också en egen, i sällskap av en viss jämnårig Isabella Löwengrip. Det gick något bättre för den andra, men Caroline Lidman ville trots allt fortsätta skriva, och beslutade att göra det på annat håll. Efter att ha läst ett karriärporträtt i Veckorevyn om en pr-konsult fick hon upp ögonen för en gymnasieutbildning i media och journalistik.

Ungefär samtidigt som Maria Fabricius levde "målsfattigt" i Paris började en målinriktad Caroline Lidman jobba på sin första byrå – femton år gammal. Praktiken på Star PR ledde nämligen till arbete på kvällar, helger och somrar, först på Star och sedan på Dominika Peczynskis byrå Mafioso.

Målet var tydligt – Caroline Lidman skulle bli pr-konsult, och gärna vd innan 30. Driven som hon var ställde hon sig frågan "hur tar jag mig dit?" När svaret inte kom så rakt och tydligt som hon hade hoppats, så beslutade hon att ta reda på det själv. Och när man ändå ska göra det, varför inte lika gärna göra sig ett namn? Samtidigt som hon studerade medie- och kommunikation i Uppsala intervjuade hon därför tio kunniga personer på området, och gav ut boken "Mediakåt" på ett egenutgivningsförlag. Som om det inte vore nog, så gav hon ut en till två år senare, eftersom hon ville ta reda på hur man får ihop träningen med karriären. Tio medieprofiler, tio djupintervjuer och ytterligare en bok. 22 år gammal.

Någonstans på vägen jobbade hon även som säljare i Barcelona.
– Många skrattade nog åt mina drömmar när jag var ung. Men det visade sig att det gick ganska bra, konstaterar Caroline Lidman.

 

Caroline Lidman rör sig till bordet bredvid. Hon har fått span på en skål päronklyftor och tar för sig av ett par stycken. Karriäristen återvänder sedan till sin stol bredvid kreatören.
– Vi är ganska olika personer och täcker därför ett stort spann i branschen. Jag har försäljning i ryggraden och gillar att bygga, paketera och forma något, se det växa, säger Caroline Lidman innan kollegan tar vid.

– Ja, hon är en otroligt strukturerad entreprenör. Jag är mer en kreativ spruta, och skulle nog säga att jag nu har blivit en bättre säljare på kuppen, tack vare Caroline. Likväl som hon har utvecklats på mina områden. Man kan inte säga det nog många gånger: Vi kompletterar varandra, säger Maria Fabricius.

Om ni får säga en sista sak var – vad var det ni föll för hos varandra?

– Hennes kunskap och jävlar anamma. Varje dag lär hon mig nya saker och hon ger sig aldrig när hon tagit sig an en utmaning, säger Caroline Lidman.

– Genomförandekraften och förmågan att våga höja blicken. Caroline tänker stort och modigt vilket verkligen smittar av sig, Maria Fabricius.

På ett år har Number10 blivit tre, i och med anställningen av en ny medarbetare. Nu är målet att bygga en stabil byrå.

– Vi vill bygga ett bolag från grunden som kan komma med nya perspektiv i en traditionell bransch. Det är inte svårt att starta en ny byrå, utmaningen är att skapa en hållbar och leveranssäker verksamhet. Något vi arbetar stenhårt för att göra, avslutar Maria Fabricius.

Fakta / Om Maria Fabricius

Ålder: 31 år.
Bor: Gärdet.
Uppvuxen: Forshaga, Värmland.
Familj: Sambo Mauricio.
Tjänar: 404 100 (2016).
Karriär i korthet: Edelman, Medveten Konsumtion, Mindmakers PR och prisad som Årets rookie. Medgrundare av Pr-byrån av Number10 och grundare av The Collective. Även styrelseledamot i Kodcentrum.
Utbildning: BA i Public Relations och Franska från London Metropolitan University och Université Paris XIII. Digital strategi, Berghs School of Communication.
Medievanor: DN, Fast Company, Mashable.
I lurarna: "Lilla Drevet och oförlåtligt mycket Bieber."
Lästips: "Konsten att fokusera 10,9" av Christina Bengtsson.
Rekommenderar: "Att använda din kommunikationsförmåga till att driva viktiga frågeställningar. Om det finns någon som verkligen kan göra skillnad inför nästa års val bör det väl rimligen vara vår bransch."

Maria Fabricius 5 karriärtips

  1. Samarbeta mer och ofta i projekt. En blandning av perspektiv brukar ofta leda till mer spännande idéer och lösningar.
  2. Driv en tydlig frågeställning. Det ger dig en tydlighet och skapar en möjlighet att connecta med personer som drivs av samma frågor som du.
  3. Res och byt miljöer så mycket som du bara kan. En bredare omvärldsbild gör dig till en skarpare rådgivare.
  4. Hitta sparring partner som kan utmana dig och som vågar ge dig riktiga ärliga råd.
  5. Omge dig med orädda drömmare som uppmuntrar dig att testa.

Fakta / Om Caroline Lidman

Ålder: 27 år.
Bor: Vasastan.
Uppvuxen: Täby och kort därefter Vasastan.
Familj: Pojkvän Jesper.
Tjänar: 445 800 (2016).
Karriär i korthet: Star PR, Mafioso, Edelman, Springtime och Mindmakers Pr. Medgrundare av Number10. Författare av böckerna "Mediakåt" och "Fit & Framgångsrik". Grundare av nätverket Women With.
Utbildning: Medie- och kommunikationsvetenskap Uppsala Universitet & PR på Berghs School of Communication.
Medievanor: Svd, Di, VA, Aftonbladet, Instagram, poddar, bloggar och så ett gäng livsstilsmagasin.
I lurarna: 90-talshits.
Lästips: "Från sommarens läsning vill jag tipsa om Sallie Krawchecks 'Own it' samt Cecilia Dubergs 'Lejonagendan'."
Rekommenderar: "Att resa så mycket det bara går. Just nu rekommenderar jag alla att åka till Marrakech och Marocko. Var där i somras och blev tokkär i miljöerna, öknen, människorna, färgerna, allt."

Caroline Lidmans 5 karriärtips

  1. Hitta vad du tycker är kul och testa. Det går alltid att ändra sig efteråt.
  2. Var nyfiken och ödmjuk för det nya. Man blir aldrig fullärd.
  3. Jobba hårt för det du tror på. Få saker kommer gratis även om du har talang.
  4. Leta inte bara efter drömarbetsplatsen. Leta efter drömchefen.
  5. Våga och kör! Var inte rädd för att ta plats och testa det du vill göra. Om det går fel, gör annorlunda.


Dela sidan: