I november förra året bröt Halebop med Honesty. En långsiktig relation där operatören blev en kund som satte byrån på kartan. Samarbetet renderade i ett guldägg i film 2011 och en 100-wattare i den prestigefulla kategorin ”långsiktigt” 2014 och Titan-guldägg för  "Telefonkungarna" året efter.

I februari tog Johanna Sahlman över som Halebops marknadschef. Varumärket gick ut i pitch och träffade mellan 8-10 byråer. Innan sommaren stod valet mellan två byråer där Perfect Fools slutligen drog det längsta strået i en pitch där byråerna presenterade både en idé-nivå och en konceptuell nivå. I somras stod byrån för operatörens sommarkampanj och de sista detaljerna i upphandlingen blev klara för några veckor sedan.

– De var den byrå som jag som marknadschef var mest nöjd med. Båda slutkandidaterna fick uppgiften att göra ut kampanjer och även där klarade sig Perfect Fools bäst, säger Johanna Sahlman till Resumé.

Varför bröt ni med Honesty?
– Jag var inte marknadschef när bytet skedde. Men vad jag förstår så var kommunikationen till slut för lång ifrån produkten. Konsumenterna gillade Halebops reklam, men visste inte var vi sålde. Samtidigt vill jag understryka att vi är jättenöjda med det arbete som Honesty har gjort för att bygga varumärket. Men de som satt vid spakarna tyckte att man kom ett steg för långt från vad produkten handlar om.

Under de senaste månaderna har Honestys reklamfilmer för Halebop alltjämt synts i rutan. Tonaliteten i sommarkampanjen, med de två badande ungdomarna, kan också ses som en förvaltning av den tidigare byråns koncept. I nuläget sitter Perfect Fools och jobbar med ett nytt kommunikationskoncept för Halebop. Förhoppningsvis innan jul.

– Jag tycker att sommarkampanjen lyckades kombinera det Honesty lyckades med samtidigt som produkten har en central roll.

Det var inte många år sedan som ni sågs som en uppstickare och nu är ni snarare en etablerad spelare. Hur ser ni på ert segment?
– Det blir trängre och trängre och det är inte lika tydligt segmenterat mellan klassiska telekom och lågprisaktörer längre. Varumärkena konkurrerar på sina egna villkor på ett annat sätt och i det läget är jag glad över att Halebop har jobbat mycket med positionering.