Det var i helgen som hudvårdsmärket Dove hamnade i blåsväder efter en Facebook-kampanj. Bilder föreställande en svart kvinna som trär av sin bruna t-shirt och förbytts till en vit kvinna tolkades som rasistiskt av många kritiker i sociala medier. Många ansåg att budskapet som förmedlas är att den svarta kvinnan använder tvålen för att bli och vit. Kritiken fick Dove att be om ursäkt och ta bort bilderna. 

Alla betraktare var alltjämt inte lika negativa. De som försvarade varumärket påpekade att en tredje bild visade hur den vita kvinnan tar av sig sin t-shirt, för att visa en tredje kvinna med mörkare hudton. Att Dove ville visa hur deras produkter fungerar för personer av alla etniciteter – vilket varumärket också förde fram som förklaring när de bemöte kritikstormen. 

I en frekvent delad krönika i The Guardian ger Lola Ogunyemi, den mörkhyade modellen som av många sågs som objektet för rasismen, sitt perspektiv på kampanjen. Hon hade stolt tackat ja till att medverka för att "representera sina mörkhyade systrar" och påminna världen om svarta kvinnors existens, skriver hon. Hon förvånades stort av att ha blivit ansikte för rasistisk reklam.

"Om jag hade någon misstanke om att bli porträtterad som mindre värd, eller som 'före' i en 'före och efter-plåtning' skulla jag vara den första att utbrista i ett rungande nej...

Men, min upplevelse med Dove var positivt. Jag hade en fantastisk inspelning. Alla kvinnor som vad med förstod konceptet – att använda våra olikheter för att sätta ljuset på att alla hudtyper förtjänar att bli omhändertagen" 

Lola Ogunyemi understryker att det är viktigt att varumärken tar hänsyn till representation i reklamen, i synnerhet när det kommer till minoriteter. Men hon anser att Doves kampanj har vantolkats. 

"Jag kan se hur skärmdumpar som cirkulerar på nätet  misstolkas, på grund av att Dove har varit med om bakslag för exakt samma sak tidigare.  Det finns en brist på förtroende här, och jag tycker att kritikerna hade rätt i sitt utbrott den gången. Med det sagt. Jag kan se vad som har utelämnats den här gången. Berättelsen har skrivits utan att ge någon kontext...

Samtidigt som jag håller med i Doves ursäkt till de som känner sig vanärade, så hade de också kunnat försvara sin kreativa vision och valet att ta med mig. En otvetydligt svart kvinna, som ansikte för kampanjen. Jag är inget tyst offer för en skönhetskampanj. Jag är stark. Jag är vacker och jag kommer inte bli raderad".