Dela sidan:

I stort sett varje vecka fälls en bloggare för att de varit tydlig nog i sin annonsmärkning. I vissa fall har det inte framkommit alls att bloggaren skrivit inlägget mot ersättning, i andra fall är annonsmarkeringen otillräklig.

– Det är en tråkig utveckling för egentligen är det ganska enkelt. Om bloggaren får ersättning för att skriva om en produkt eller tjänst ska det framgå tydligt och direkt, säger Tobias Eltell, förbundsjurist hos Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande.

Trots detta anser var fjärde svensk (26 procent) att bloggare inte är tydliga med att reklammarkera innehåll. Endast tre procent menar att bloggare i mycket stor utsträckning reklammarkerar. Samtidigt svarar kvinnor (17 procent) och de i åldern 18-29 år (31 procent) i högre grad att de tycker bloggare sköter sig i mycket eller ganska stor utsträckning. Det visar undersökningen som Sveriges Annonsörer beställt av Novus.

I undersökningen framkommer också att det inte skiljer sig när det kommer till tilliten till innehållet om ett blogginlägg är annonsmärkt eller inte.

– I och med att bloggares trovärdighet hos sina följare i regel är hög, förändras inte tilliten till innehållet om det framkommer tydligt att det rör sig om ett sponsrat innehåll, tvärtom kan tydliga annonsmarkeringar stärka förtroendet för en blogg, säger Lin Eriksson Nordström, chef för digitala medier på Sveriges Annonsörer och specialist på marknadsföring genom influencers i en kommentar.


Dela sidan: