Dela sidan:

Facebook letar nya marknader för streaming – vill ha gratisrättigheter
Enligt Digiday försöker Facebook övertyga mediecheferna på det europeiska fotbollsorganet Uefa att låta dem ta över sändningsrättigheterna till Champions League i ett flertal länder. De länder Facebook är intresserat av är länder där turneringen i nuläget inte redan säljs. Ett krux är dock att Facebook inte vill betala för rättigheterna utan menar att turneringen i sig skulle få en enorm boost på marknader där den ännu inte slagit igenom.

Enligt Digidays källa på Uefa vore spridningen Facebook kan erbjuda bra för turneringen men att en sådan deal skulle försvåra framtida förhandlingar med andra distributörer. 

Facebook har identifierat livesport som en av de kategorier som går väl ihop med dess satsning på video då sändningarna får användare att stanna kvar på plattformen.

Brittisk parlamentsledamot: Reglera Google och Facebook som andra publicister
Den eviga debatten om huruvida Google och Facebook ska klassas som publicister, och därmed ansvariga för innehållet på plattformarna, fortsätter. Den senaste att kräva att nätjättarna blir ansvariga för sitt innehåll är den brittiska parlamentsledamoten Patricia Hodgson. Hodgson är även ordförande i medieorganisationen Ofcom och vill framför allt att Google och Facebook ska ta ansvar för spridantet av falska nyheter och extremt innehåll.

En talesperson för Storbritanniens premiärminister Theresa May kommenterade Hodgsons utspel och menar att de får stå för henne, men indikerade enligt the Guardian att regeringen delar vissa av hennes åsikter.

Snapchat inleder samarbete med TripAdvisor
Semesterdokumentationen har förflyttats från diabilder till ett evigt Snapchatuppdaterande. I och med de nya EU-reglerna för dataanvändning lär vi få se mer av den varan framöver.
Genom ett samarbete med resetjänsten Tripadvisor ska Snapchat-användare nu kunna få ytterligare information om vartifrån en specifik Snap har sänts. Om avsändaren skickar videon via sin My Story eller använder ett geobaserat filter kommer mottagare kunna swajpa upp för att få mer information om vart avsändaren är. Den extra informationen inkluderar kartor, restaurangmenyer och vad besökare tyckt om platsen.

Den nya funktionen ses som ett steg för Snapchat att utveckla sitt annonserbjudande då den kan erbjuda nya annonsytor och stärka de platsbaserade annonserna.

Apple TV inleder partnerskap med Steven Spielberg
Apple berättade tidigare i år att man kommer att öka sin satsning på Apple TV. Genom att anlita etablerade producenter och spendera en miljard dollar på eget material hoppas man ta upp kampen med Netflix och HBO. 

Nu lanserar man även ett partnerskap med regissören Steven Spielberg. Partnerskapet inkluderar ett återupplivande av Steven Spielbergs 80-talskultserie "Amazing Stories". Enligt Recode betalar Apple uppemot 40 miljoner kronor/avsnitt för tio avsnitt av serien.

Nyligen budade Apple även ut Netflix för rättigheterna att producera en serie med superstjärnorna Jennifer Aniston och Reese Witherspoon.

Uber i Sverige använde funktion för att svartlisa poliser
Under gårdagskvällen avslöjade Di Digital att svenska Uber använt sig av den så kallade "Greyball"-funktionen. Tekniken gör att Uber kan blockera användare med exempelvis @polisen.se i sina mejladresser och på så sätt göra det svårare för polisen att utreda dem. Uber ska ha använt sig av funktionen då man stod under utredning av tjänsten Uber Pop, en tjänst som nu är nedlagd.

Roygalans vinnare
Missade du gårdagens Roygala? Lugn, läs om vilka som gjorde årets bästa reklamfilm här.


Dela sidan: