Dela sidan:

Gent Wahlström, Richard Farman och Martin Örners byrådröm hade slutat med snökaos i Åre där ett stort uppdrag för Red Bull landade i en infekterad konflikt. 2012 hade byrån dragit på sig skulder i mångmiljonklassen. Bakom lykta dörrar byggde grundartrion ett nytt bolag, den här gången med visioner om en frilanshub för eventmarknaden. En mindre organisation där delägarna inte behövde fastna i HR-frågor och rapportering utan kunde arbeta mer operativt.

Under fem år har de gjort uppmärksammade event och kampanjer för H&M, Alfa Romeo, Nike, Absolut Company, Google, Twitter, Viaplay och Hammarby Fotboll. Men de senaste två åren har de brottats med miljonskulder och flera leverantörer, både frilansare och företag, har hamnat i kläm. Nu riskerar de att aldrig få se pengarna de blivit utlovade. I förra veckan besökte Kronofogden kontoret på Sköldungagatan på Östermalm i Stockholm för en utmätning. En tidigare samarbetspartner har begärt bolaget i konkurs.

XperienceGroup förvärade A Loud Minority 2014, men eventbyråns tid i koncernen blev kortvarig. Enligt en av delägarna, bolagets creative director Richard Farman började problemen uppstå när de valde att köpa tillbaka bolaget efter missnöje med de nya ägarna. Han berättar att eventbyrån hade ett negativt resultat på två miljoner kronor och skulder på nära tre miljoner när de åter var i grundarnas ägor för två år sedan.

– Vi hade ingen insyn och fick inte de rapporter som vi hade krävt. Men vi var rädda om varumärket och därför valde vi att köpa, säger Rikard Farman i en längre intervju med Resumé. 

LÄS MER: "Vi skulle aldrig ha köpt tillbaka byrån"

Delägarna har delat upp verksamheten i två bolag, A Loud Minority Sweden AB som i huvudsak ägnar sig åt event och A Loud Minority AB som är inriktade på kampanjaktiviteter i sociala medier. Den sammanlagda skulden ligger på 1 690 378 kronor. Det förstnämnda bolaget har fordringar på 1 273 133 kronor från 13 olika företag samt skatteskulder på 56 053 kronor.

I fredags lämnade kunden Brandworks, som äger en fordran på 340 592 kronor, in en konkursansökan till Stockholms tingsrätt. De uteblivna betalningarna avser framförallt två event (för H&M och Alfa Romeo) där Brandworks hjälpt till med produktion, teknik och byggnation. Bland annat lanseringen för H&M:s Kenzo-kollektion på Story Hotell. Brandworks vd Fredrik Nyström berättar att bolaget har samarbetat med A Loud Minority sedan 2014, men partnerna blev osams om betalningen och bröt upp.

Efter ett uppehåll hörde byrån av sig igen med nya projekt i portföljen och han tackade ja till att göra uppdrag för bolaget igen. Men redan vid första projektet fick Brandworks inte betalt av eventbyrån. A Loud Minority förelog då en avbetalningsplan, först på 100 000 kronor, sedan 50 000 kronor. I april kom en avbetalning, men sedan dess har Brandworks inte sett skymten av några pengar.

– Det har varit väldigt rörigt. Under perioden har de bytt kontaktperson för ekonomi 3-4 gånger. Jag har fått extremt knapphändig information, säger Fredrik Nyström till Resumé.

Hur har de uteblivna betalningarna påverkat verksamheten?
– Vi har också fått problem med likviditeten, men det är inget som kommer att påverka oss i längden.

I förra veckan blev Fredrik Nyström uppringd av ekonomikonsulten Perry Farnestam som arbetar på uppdrag av A loud Minority. Han fick intrycket av att konsulten förberedde en konkurs och tog tag i saken på egen hand.

– Jag uppfattade honom som en person som skulle städa upp efter ägarna inför en konkurs. Då ville jag föregripa byråledningen och fixa det på mina egna villkor.

– Mitt intryck är att de inte har någon koll överhuvudtaget och de har inte hört av sig om någon lösning. De lockade mig med stora projekt, men det här är inte seriösa personer. Det är sorgligt eftersom de målade upp byrån som en hub för frilansare.

Hur ser du på utsikten att få tillbaka dina pengar?
– Det har jag slutat tro på för länge sedan, det var därför jag tyckte det var bättre att begära dem i konkurs och de tror jag utgår ifrån att det också kommer att sluta med konkurs.

I årsredovisningen för 2016 gjorde A Loud Minority AB ett minusresultat på drygt 2,1 miljoner kronor och det med en omsättning på 7,7 MKR därtill har bolaget ett negativt eget kapital -1,9 miljoner kronor. För några dagar sedan lämnade även det konkurshotade bolaget A Loud Minority Sweden AB in sin årsredovisning som också visade röda siffror (-214 TKR) och ett negativt eget kapital på 64 000 kronor.

I årsredovisningen för A Loud Minority AB anmärker revisorn att det egna kapitalet understiger aktiekapitalet. Bolaget är då enligt Aktiebolagslagen skyldiga att upprätta en kontrollbalansräkning. Vilket inte har gjorts. 

Eventbyrån har förutom skulderna till andra företag också obetalda skulder till fyra privatpersoner, där den största fodran ligger på 142 822 kronor. Resumé har pratat med ett antal personer som frilansat för A Loud Minority. En av dessa fick efter månader av försök att få bolaget att betala ett dystert besked från Kronofogden i förra veckan.

– Jag fick veta att jag sannolikt måste ge upp. Jag kommer inte se röken av de pengarna, säger en av frilansarna som Resumé har pratat med. Personen har drivit processen med att få in pengar under större delen av 2017 och ska dessutom nu betala inkassobolaget som anlitats för att driva in pengarna.

– Jag känner mig utnyttjad och inte alls prioriterad. Vi är många unga som känner samma sak.

***
Det är inte första gången byrågrundarna bakom A Loud Minority är står inför ett konkurshot. Fram till för fem år sedan drev de eventbyrån Fieldwork som hamnade på obestånd under uppmärksammade former när man genomförde eventet "Red Bull Crashed Ice" i Åre vintern 2012. Ett projekt som sändes tv-sändes i 30-länder, men som präglades av att Fieldwork och den österrikiska energidrycksjätten inte kunde komma överens om betalningen och miljöskadeproblem med utsläpp av giftigt glykol. Eventbyrån fick till slut fick betala notan för skadorna, men enligt Red Bull själva var inte beloppet som tvisten gällde så stort att det skulle orsaka en konkurs för en byrå i Fieldworks storlek, skrev Dagens Media vid tillfället.

Byrån ville då inte kommentera orsakerna till konkursen.  Fieldwork hade samlat på sig var 15 miljoner kronor i samband med konkursen enligt konkursförvaltningsberättelsen. Bolaget hade då pantsatt sina fodringar vilket "medfört eftersläpning". Kunderna hade inte informerats om konkursen och redan i samband med att bolaget gick omkull hade de tre Fieldwork-grundarna Gent Wahlström, Martin Örner och Richard Farman startat upp A Loud Minority.

***

Byråchefen Martin Örner är på affärsresa i USA och medgrundaren Gent Wahlström hänvisar till ekonomikonsulten Perry Farnestam eftersom han de senaste månaderna inte varit operativ i verksamheten. Perry Farnestam blev anlitad av A Loud Minority för två veckor sedan och beskriver eventbyrån som ett obeståndsuppdrag där det handlar om att hitta förutsättningar för att verksamheten ska kunna bedrivas framåt. Enligt den version konsulten har fått, började problemen när delägarna köpte tillbaka byrån från XperienceGroup och fick starta om med omkring tre miljoner kronor i skulder.

– De verkar vara seriösa och duktiga killar som har haft mycket otur i samband med försäljningen. När de köpte tillbaka byrån fanns det nästan inga pengar kvar. Bara skulder. Ledningen har aldrig velat hamna i den här situationen, förmågan är en annan. Nu slåss de för överlevnad och det är därför Martin Örner är på tjänsteresa. De vill lösa det här.

Hur ser du på konkursansökan?
– Det påverkar inte mitt arbete. Det handlar bara om en av borgenärerna . Det är ett sätt att få betalt och det är inget fel i det. Om det blir konkurs eller inte står skrivet i stjärnorna. Jag kan inte bedöma sannolikheten om det kommer att bli en konkurs eller inte. Men jag bedömer att bolaget har en tillräckligt stark kundstock för att överleva.

Perry Farnestam berättar att han jobbar efter olika scenarier med två huvudspår:
Underhandsackord: Att A Loud Minority gör upp med varje enskild borgenär utanför de juridiska instanserna för att minska rättegångskostnader och påskynda processen.
Uppskov: Att begära uppskov under prövningstiden och skjuta konkursbeslutet framför sig.

På vilket sätt har delägarna i A Loud Minority haft otur?
– Jag är i början av min process, men man kan säga att köparna tappade greppet. XperienceGroup är ett stort företag och jag vet inte exakt hur avtalen skrevs. Bara att min klient hamnade i problem med likviditeten.

Hur ser du på alla företag och privatpersoner som inte fått betalt?
– Man måste ha respekt för båda sidor, det har jag också sagt till Fredrik Nyström (Brandworks som begärt A Loud Minority i konkurs) i telefon. Delägarna har så klart ett ansvar för skuldsättningen, men nu jobbar de för att få in kapital igen då löser en konkursbegäran ingenting. Det skapar bara rubriker. Borgenären i det här fallet valde att göra en konkursansökan eftersom han uppfattade att du "städade upp efter ägarna" och själv förberedde en konkurs.

Hur ser du på ditt uppdrag?
– Först och främst. Det är ingen skillnad på vem som begär en konkurs. Det är möjligt att det blir en konkurs. Det vet vi om två veckor. Jag har ingen juristexamen, däremot gillar jag inte begreppet städare. Jag har arbetat seriöst i hela mitt yrkesliv och alltid hållit mig inom ramarna.

Du säger att byrån haft otur. Har inte de som arbetat åt byrån haft otur som litade på att de skulle få betalt?
– Alla är förlorare här. Mina klienter har pumpat in betydligt mycket mer pengar för att täcka skulderna. Men de har ju drivit företaget. Är det inte oärligt att lova betalning för en tjänst och sedan inte utföra den.

I ett fall har man exempelvis kommit överens om en avbetalningsplan som man inte har följt?
– Det kan tolkas som oärligt. Men jag tror aldrig att det har varit uppsåtet. Man har lovat alldeles för mycket och varit totalt överbelastade den senaste tiden. Det handlar om 50 borgenärer som vill få betalt. Det här är ordentliga killar. Hade de inte varit det hade de kunnat gå ut och ta en pilsner och struntat i allt. Nu har de viljan att göra något åt det här och undvika en konkurs, men de kanske inte har förmågan.

De har ju tidigare erfarenheter av en konkurs med skulder i mångmiljonklassen också då blev kunder drabbade. Har de inte varit oförsiktiga?
– Ja, de borde varit mer försiktiga i sina affärer. De har gått in i projekt som de inte har haft täckning för och har kanske inte tillräckligt med kompetens för att driva företag.

Om de inte är tillräckligt försiktiga och inte har förmågan. Varför ska de då få driva företag när andra hamnar i kläm?
– Jag tycker personligen att det borde finnas krav på ekonomiutbildning. Jag har jobbat med många klienter i kommunikationsbranschen och det är tyvärr ofta det ser ut så här, med varierande belopp. Kronofogden vill inte kommentera ärendet med hänvisning till att pågår en utredning mot A Loud Minority.


Dela sidan: