Dela sidan:

Under några dagar i september 2016 förändrades allt för den svenska cykelhjälmstillverkaren Hövding. Trafiken till hemsidan rusade med 1500 procent, försäljningen ökade med 400 procent och aktiens värde fördubblades.

Förklaringen var att den brittiska sajten VT, Jungle Creations största kanal, hade lagt ut en video om Hövding som visade företagets innovativa airbag-hjälm. Snart hade filmen fått 150 miljoner visningar – och förvandlat Hövdings produkt till ett globalt samtalsämne.
– Vi ville producera filmen för Hövding eftersom vi visste att det var en originell, innovativ och viktig produkt som vår publik skulle vilja veta mer av. Därför tog vi inte heller betalt, säger Melissa Chapman.

Hon berättar att teamet på VT visste att filmen skulle bli populär, men ingen hade kunnat förutspå den enorma spridningen – att det skulle bli Jungle Creations dittills mest delade video.

Hövding-succén blev också startskottet för en ny fas i Jungle Creations utveckling. Nu fanns det ett tydligt case som visade vilken skillnad bolaget kunde göra för varumärken.
– Det gjorde det möjligt för oss att paketera ihop vår distribution och produktionskraft och återskapa det här med liknande startup-företag. Det har gett starka resultat, säger Melissa Chapman.

VT är med sina 18 miljoner följare störst i världen vad gäller Facebook-filmer. Tillsammans med bolagets 13 andra kanaler – däribland matinriktade Food Envy och Twisted, vegansidan Bosh! och tjejkanalen Four Nine – genererar Jungle Creations fyra miljarder videovisningar varje månad. Det innebär att bolaget, som startades av entreprenören Jamie Bolding 2014, på bara tre år har blivit världens femte största medieföretag sett till antalet visningar.

Jungle Creations nuvarande affärsmodell bygger i huvudsak på att skapa och sprida innehåll på uppdrag av företag och varumärken. Just nu dominerar bolaget marknaden för sponsrad video i Storbritannien med kampanjer för annonsörer som Cadbury, Baileys och Oreo.

I år räknar Jungle Creations med att omsätta 8 miljoner pund, eller nästan 90 miljoner kronor. Enligt Jungle Creations-cheferna är det starten på något mycket större.
– Varumärken blir mer och mer medvetna om kraften av delningsvänligt socialt content, säger Melissa Chapman.

Jungle Creations tar minst 20 000 pund, nästan 215 000 kronor, för att göra en video, enligt Independent. Om filmen får mindre än en miljon visningar får kunden ytterligare en film gratis.

Under arbetets gång hjälper Jungle Creations annonsören att förstå vad som krävs för att de ska passa in på ett naturligt sätt i Facebooks flöde.
– Facebook är en plats dit människor går för underhållning och för att socialisera med sina vänner, säger Melissa Chapman, och fortsätter:

– För att bli en del av det här ekosystemet måste det finnas en förståelse för vad det är som den här publiken tycker om att se, vad de vill engagera sig med och vad som får dem att sluta scrolla.

Melissa Chapman, som ifjol lämnade TheLADbible Group för Jungle Creations, vittnar om ett arbete som är under "ständig omvandling". Därför analyserar bolaget löpande mängder av data kring antalet visningar, likes och delningar.
– Men i slutändan handlar allt om att en känsla måste framkallas för att människor ska dela, och det gäller all typ av innehåll: video, texter och bilder.

En av de tydligaste förändringarna de senaste tre åren är hur video har tagit över efter bilder på Facebook.
– På senare tid har längre videformat blivit mer populära än korta. När Facebook ändrar sin egen strategi eller algoritm, för att skruva mer mot längre innehåll, så följer publiken med.

Den 9 oktober gick Jungle Creations ut med nyheten om att bolaget bygger ett nytt intäktsben. Facebook-sidan Twisted, som följs av sju miljoner matälskare, lanseras som global matkedja. Den första restaurangen, som ska köra ut innovativa rätter till hungriga följare, slår upp portarna i London i november.

Jungle Creations-grundaren Jamie Bolding säger i ett pressmeddelande:
– Twisted London är en naturlig förlängning av vårt erbjudande och förser våra följare med den bästa tänkbara användarupplevelsen. Titta på filmen, klicka på "beställ" och maträtten levereras till din dörr inom 30 minuter.

Melissa Chapman och Mitch Strong, Director of Commercial Partnerships på Jungle Creations, delar med sig av sina kunskaper kring socialt content på Sveriges Bästa Marknadschefer-seminariet den 19 oktober. Läs mer och säkra din biljett här.


Dela sidan: