Digitala designbyråer är heta villebråd att köpas upp av större konsultjättar. I Sverige har till exempel Veryday slukats av McKinsey och Pond av PWC. Den här trenden märker så klart även kommunikationskoncernen The North Alliance, som sedan tidigare äger Making Waves och Great Works som delvis agerar inom samma område. Nu adderar de även danska Hello Group, vars specialitet är att ta fram och desingna nya digitala produkter och tjänster. 
– Vi bestämde oss för att göra det här i början av året, och tog ett antal möten med olika byråer. Hello Group var vår favorit både i frågan om kompetens och kultur. Därför är vi extremt nöjda över att kunna presentera den här affären i dag, säger NOA:s vd Thomas Høgebøl till Resumé.

Vad var ni ute efter?
– Några som kan komplettera NOA både kulturellt och med digital kompetens som vi inte hade i Danmark. Dessutom kan Hello Group komplettera Making Waves och Great Works i övriga länder. Vi har haft en fantastisk utveckling i Danmark sedan starten, men nu ville vi ta ytterligare kliv för att skapa jämbördighet i storlek mellan de Skandinaviska länderna.

Varför är digitala designbyråer så pass intressanta?
– De jobbar med att göra hela kundresan bättre, mer intuitiv och inspirerande. De företag som är bäst inom detta inom sina respektive branscher kommer att vinna. Dessutom sker det en konsolidering av branschen som kommer att fortsätta i takt med att kunderna vill kunna köpa fler tjänster av samma partner över hela Norden.

Sedan starten har NOA växt från 30 till 90 medarbetare i Danmark. Främst genom reklambyrån & Co som gjort en stark tillväxtresa. Med förvärvet av Hello Group växer de till 150 personer. Köpeskillingen framgår inte. 
– Vi har blivit bra på att finna rätt bolag och har en bra modell som är attraktiv för existerande partners. Vi har också blivit bra på att integrera byråer i NOA. Vår tillväxtmodell fungerar bra – vi är en attraktiv familj att bli del av, säger Thomas Høgebøl.

Koncernen omsatte en miljard i fjol och ägs till 40 procent av olika nyckelpersoner på byråerna. Resten äger investment-bolaget Capman.

Är Capman på väg att sälja sin andel?
– Det får du fråga dem om. Vi kör på som vi gör och jobbar med att kreera ett fantastiskt bolag. Vi är bara 3,5 år in på den resan. Vid någon tidpunkt är det så klart dags, men inte just nu.