Dela sidan:

I tisdags var jag och Resumés reporter Julia Lundin inbjuden av Google för att äta frukost med Googles Richard Gingras, vice president Google News, en riktig tungviktare med andra ord.

Runt bordet fanns stora delar av de tyngsta makthavarna inom den svenska mediebranschen. Från Dagens Nyheter kom chefredaktör Peter Wolodarski, redaktionschefen Caspar Opitz och redaktionella utvecklingschefen Martin Jönsson. Aftonbladet hade skickade den politiska chefredaktören Karin Pettersson. Från Svenska Dagbladet kom chefredaktör Fredric Karén och mediereporter Malin Ekman. Sveriges Radios vd Cilla Benkö var med på mötet, intill henne satt SVT:s divisionschef Anne Lagercrantz, SVT:s strategichef Jimmy Ahlstrand fanns med, liksom Sveriges Tidskrifters omvärdsbevakare Fredrik Wass, plus några personer till.

Mötet inleddes med en dragning av Richard Gingras, som redogjorde för Googles satsningar på att utveckla betalväggar, något företaget vill hjälpa till med eftersom det är en stark trend i mediebranschen. Dragningen var mycket intressant, Richard Gingras konstaterade att det inte är Google som har "disruptat" mediebranschen, det är internet. Och mediebranschen är inte den enda branschen som hamnat i ett läge där de gamla affärsmodellerna måste byggas om från grunden. Digitaliseringen slår mot i princip alla branscher.

Efter en fråga från Aftonbladets Karin Pettersson kom mötet att handla om lokaljournalistik och den inverkan som Google har på den marknaden. Richard Gingras vände sig mot att Karin Pettersson använde frasen att "Google suger åt sig alla annonspengar". Richard Gingras tror att mindre lokala medier kan få stor nytta av de nya verktyg som Google tagit fram.

När sedan mötet öppnades upp för fler frågor från medierna blev debatten hetare. Peter Wolodarski, Cilla Benkö , Karin Pettersson och Anne Lagercrantz ställde alla mycket tuffa frågor till Googles Richard Gingras om varför det finns så mycket hat och hot på bolagets plattformar. Trots att debatten om detta varit mycket i het i Sverige tycktes Richard Gingras inte vara beredd på vilken vikt de svenska publicisterna lade vid frågan.

Resumé avslöjade i somras att svenska mediechefer hamnat i bråk med Google om deras agerande rörande hat och hot.

I tisdags morse var det dags igen, mediecheferna var mycket tydliga med missnöje med att Google inte tar ner hatet som finns på främst Youtube. Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski undrade flera gånger när Google ska gå från "ord till handling".

Så varför tar Google inte ner uppenbara hat och hot, mot bland annat journalister och publicister? Ett något förenklat svar: Google är ett amerikanskt företag som är vana vid att följa lagen bokstavligen, om något är olagligt så ska det tas bort från Googles plattformar. Är det inte olagligt så får det vara kvar, det är så yttrandefrihet fungerar.
Medan den svenska ordningen för svenska publicister är ett system som bygger på självreglering hos medierna.

Det var kring den här frågan som debatten gick mycket het.

Den här gången behöver inte Resumé tala med olika källor om vad som sades på mötet, vi var med och vet exakt vad alla sa, ord för ord.

Googles svenska kommunikationschef Farshad Shadloo har i efterhand försökt att få Resumé att inte rapportera om vad som sades på mötet, eftersom det var ett informellt möte och att vi skulle ha gått med på att mötet var "off the record".

Resumé tackade ja till att vara med på mötet. Vi har inte lovat att inte publicera något. Det var helt uppenbart för alla som var med på mötet att vi var där och att vi var där i tjänsten, vi tog anteckningar. Vi är en branschtidning som bevakar medie- och kommunikationsbranschen. Får vi veta något som är av stort intresse för er läsare ska vi berätta det. Det är vårt grundläggande löfte. Det vi vet som är av värde i vårt bevakningsområde ska ni få veta.

Frågan om hat och hot mot journalister och andra offentliga personer är en mediebranschens viktigaste frågor. Därför är det självklart för oss att berätta om Googles, världens kanske mäktigaste medieföretag har att säga om den saken.

Läs reporter Julia Lundins artikel om de svenska mediechefernas möte med Google här.

***

Björn Rietz text om anställdas skyldigheter och sätt att agera på en arbetsplats är en av våra mest lästa artiklar för tredje veckan i rad.

***

Läs Andreas Rågsjö Thorells  granskning om byråkoncernen som körde i diket med miljonskulder.

***
Veckans fråga till advokat Monique Wadsted: Kan en webbdesigner hindra oss från att ändra vår hemsida?

Svaret hittar du här.

***

Resumés krönikör Simon Strand delar med sig av sina bästa karriärråd här. Jag tror han har rätt om en del, men inte allt. Pröva inte allt han säger hemma, ungdomar.

Läs mer här.

***
Vill också passa på att tipsa om Juris Kažas text i Resumé Insikt Media & Innovationom om sajten Meduza granskar det korrupta Ryssland – från Lettland. Sajten har fått internationell uppmärksamhet och annonspengarna strömmar in. Ingen prenumeration? Det fixar du här!

***

Resumé gör många event, fler än jag hinner tipsa om i den här spalten. Det är i princip alltid fullsatt och riktigt bra gäster och föreläsningar. En återkommande frukost som jag tycker är mycket kul och inspirerande är våra casefrukostar, som vi gör tillsammans med JC Decaux.

På onsdag morgon kör vi igen, ser fram mot att höra hur DDB och Tove Langseth skapade Klarnas koncept Smoooth.

Läs mer här.

***

Tidningen Vi har startat en ny poddcast, med Fredrik Lindström, Helena von Zweigbergk och Johan Norberg, som återkommande röster. Jag har lyssnat på första avsnittet, det är lite som en blandning mellan ett kulturprogram i P1 och Gokväll i SVT. Således perfekt för tidningens Vi:s publik. Bakom podden finns Tidningens Vi:s redaktionella chef Markus Wilhelmson. Jag tror att poddar kommer att bli allt viktigare för tidskrifter för att hålla liv i sina varumärken. Om Tidningen Vi finns i människors medvetande är man ett tänkbart köp på Pressbyrån.

***
Apples vd Tim Cook är i Stockholm. Alltså, måste erkänna att jag starstrucked. Att han skulle åka upp till Hälsingeskogarna för att besöka bolaget Holmen såg man väl kanske inte komma.

Läs mer här.

***

På torsdag avslöjas vinnarna Resumés stora undersökning Sveriges Bästa Marknadschefer. Alla 15 kategorivinnare och Mästarnas mästare, Sveriges bästa marknadschef 2017, kommer att hyllas på en gala på Berns. Nytt för i år är att vi håller igång redan från lunch med ett seminarium från klockan 13.00.

Läs mer om det fina programmet här.

Hoppas att vi ses där, det kommer bli riktigt bra och en kul kväll!

***
Det är mycket viktigt att löpande få data på hur på den egna verksamheten och hur ens konkurrenter presterar på marknaden. På tidskriftsmarknaden använder många Orvestos siffror. Bakom Orvesto finns undersökningsföretaget Kantar Sifo, som gör intervjuer med ett representativt urval av befolkningen. Till exempel gjordes Orvesto Näringsliv mellan 13 mars och 2 juni 2017, 13 710 människor deltog. Ett krav var att man skulle vara mellan 21 och 65 år gammal, yrkesarbetande och ha en inkomst på minst 100 000 kronor per år. Undersökningen motsvarade läsvanorna hos 4,6 miljoner yrkesarbetande människor.

Läs om resultaten här.

Orvesto Konsument gör samma sak, men mot en mer allmän målgrupp, där mäter man åldern 16 till 80 år, men har inga krav på yrkesverksamhet eller inkomst. Undersökningen ska ge svar på vad 7,7 miljoner individer tycker.

Läs om Orvesto Konsument här.

Det som är förbryllande är att vissa titlar är med i båda undersökningarna, men har olika resultat.

Det kanske tydligaste exemplet är Fokus, som i Orvesto Näringsliv backade med 16 procentenheter till 47 000 läsare. Men i Orvesto konsument ökar samma tidning med 35 procentenheter till och har 89 000 läsare.

Ska man tolka det som Fokus tappar bland människor med högre utbildning och inkomster, men går kraftigt framåt i andra målgrupper?

Jag tror att det handlar om att Orvesto i praktiken är en varumärkesundersökning (jag ringde Sifos affärsområdeschef Peter Callius, han tyckte att min åsikt var en "Trump-förenkling". Jag vidhåller dock att om en tidning gör saker, journalistiskt eller kommersiellt, som får genomslag i samhället, så ökar chansen att människor känner igen ett varumärke i Sifos undersökning.

Efter jag talat i telefon med Peter Callius mejlar han en analys av hur han ser på exemplet med Fokus (det finns också flera tidningar med liknande, i mitt tycke, ologiska siffror).

Och ja, han håller med om att det verkar som om Fokus har många läsare som inte har ett jobb (prishöjningar verkar därmed som en farlig strategi, gissar att detta inte heller är annonsörernas drömmålgrupp).

Så här skriver Peter Callius:
"1. Fokus har en betydande del av sin läsekrets utanför det yrkesarbetande Sverige
2. När vi återskapar ett Näringslivsunivers i den närmaste tidsmässigt insamlade Orvesto Konsument undersökningen så stämmer datan så exakt det är rimligt att två undersökningar någonsin kan stämma".

Tidskriftsbranschen behöver givetvis mäta sina resultat och att mäta hur många som läst en papperstidning är svårt. Det finns liksom inga helt säkra data. Jag tror också att Orvesto på ett korrekt sätt fångar upp vilka tidningar som har en pil uppåt och vilka som har en pil nedåt.

Men jag tycker att siffrorna den senaste tiden har gått väl mycket upp och ner för att det ska kännas bra i magen. Om jag vore annonsör skulle jag ha lite svårt att lita på en valuta som säger minus 16 procent i en mätning och plus 35 procent i en annan.

Tidningen Vi Läser ökar med 53 procent i Orvesto Konsument, det är ju otroligt imponerande. Stort grattis till chefredaktör Jonas Eklöf och utgivare Sofia Wadensjö Karén.

En förklaring är säkert grymt bra innehåll, en annan att man, smart nog, har distribuerat tidningen med Aftonbladet några gånger. Och därmed ökat kännedomen – varumärket – i Orvestos räckviddsundersökning. Vilket är bra, medier behöver stark kännedom och varumärke för att nåt ut och kunna göra sina affärer.

Men jag tror att många av mediernas mått och räckviddstal, inte bara Orvesto, har potential att bli bättre.

***

Helgens läsning på Resumé: I "#helgintervjun möter du Tobias Franzén som driver den framåtblickamde byrån The Amazing Society. Glöm inte att intervjun publiceras redan klockan 20.00 ikväll fredag. I söndagens #karriärsöndag har Resumés Mårten Färlin åkt till Göteborg för att träffa tidningen Filters chefredaktör Mattias Göransson, snart aktuell med en bok som kan bli höstens snackis. Missa inte.

***

Trevlig helg!


Dela sidan: