Dela sidan:

Fredrik Kullberg, Apotek Hjärtat

Vad betydde det för dig att vinna priset?
– Jättekul förstås! Men det är ett pris jag självklart delar med hela mitt grymma team – och hela Hjärtat. Att vi dessutom vunnit flera år i rad i kategorin, men även totalt en gång alla kategorier, är ju verkligen ett kvitto som ger både energi och självförtroende.

Vilka ser du som de intressantaste trenderna inom marknadsföring just nu? Och varför är de intressanta?
– Hela området runt personalisering är väldigt spännande. Därför att förväntan på relevans är något som vi kunder kommer se som en hygienfaktor vid val av och relation med ett varumärke. Det kommer dock inte ersätta ”traditionell marknadsföring”, men mixen och hur de förhåller sig till varandra blir också intressant att jobba med.   

Vilka är de största utmaningarna för dig som marknadschef just nu?
– Jag skulle spontant säga tre delar: 1) att prioritera bort invanda metoder/verktyg som kostar, för att kunna investera i test, nyutveckling, lärande etc. Lätt att säga – svårare att realisera. 2) att i verksamheten och i teamet växla mellan ”traditionella processer” och ”snabba processer”. Vissa projekt/områden måste ta tid inom en retailverksamhet – medans andra projekt måste utvecklas mycket snabbare. Att leda och växla tempo ställer krav på ledarskap och medarbetare. 3) generellt sätt skapa en enhetlig kund- och varumärkesupplevelse oavsett kanal och kontaktpunkt.

Är det någon konkurrent som du känner har gjort ett bra jobb det senaste året?
– Vi ser ju alla företag och branscher som på något sätt har hälsa i sitt kunderbjudande som konkurrenter, och här finns det ju massor av bra initiativ men spontant svårt att välja ut ett enskilt exempel. Det är kul och inspirerande att hälsa är ett så centralt viktigt område för så många företag och branscher! Det finns mycket att inspireras av…

Hur ser du på dina chanser att vinna i år?
– Utvecklingen av Hjärtats varumärke är fortfarande mycket bra. Men det blir förstås svårare att vinna framåt då vi nu ligger på en så hög nivå  – men hoppet är det sista som överger en!



Johan Backman, Circle K

Vad betydde det för dig att vinna priset?
– Personligen blev jag otroligt glad och stolt över att Circle K fick det här priset. Dels för att vi har ett nytt varumärke på den svenska marknaden, men främst för att det är ett bevis på att vi lyckats kommunicera våra erbjudanden på ett sätt som kunderna tycker om.

Vilka ser du som de intressantaste trenderna inom marknadsföring just nu? Och varför är de intressanta?
– I ett större perspektiv är förstås den ökade digitaliseringen med allt vad den innebär mycket intressant. Att verkligen kunna erbjuda riktade relevanta personliga erbjudanden ger stora möjligheter.

– Det här innebär även att vi kan välja att finnas på de plattformar där våra kunder vill möta oss och välja de tillfällen och tidpunkter när kunden vill ha kontakt med oss och våra erbjudanden och tjänster.

Vilka är de största utmaningarna för dig som marknadschef just nu?
– Eftersom vi fortfarande har ett relativt ungt varumärke i Sverige behöver vi fortsätta att ladda det med relevanta erbjudanden för våra kunder. Vi behöver fortsätta synas med vårt varumärke i ett flertal olika kanaler och på flera olika plattformar. 

Är det någon konkurrent som du känner har gjort ett bra jobb det senaste året?
– Vi har många otroligt duktiga konkurrenter i vår bransch, att nämna endast en vill jag dock inte göra.

Hur ser du på dina chanser att vinna i år?
– Det är klart att jag hoppas på det och med tanke på alla våra fantastiska och duktiga kolleger, som jag har förmån att få jobba med på Circle K, inte minst mitt eget Marketing & Communication team, så tror jag att vi har mycket goda chanser att vinna i år igen.



Hanna Riberdahl, Telenor

Vad betydde det för dig att vinna priset?
– Det var självklart oerhört kul, inte bara för mig utan för hela teamet. Vi fick en rejäl boost. Det var också roligt då det kändes som hela Telenor blev lite stoltare över vad vi gör med vår reklam och marknadsföring. Så det gav en fin energikick i hela företaget.

Vilka ser du som de intressantaste trenderna inom marknadsföring just nu? Och varför är de intressanta?
– Jag tycker att det är väldigt intressant att nu se en ny sorts ”mottrend” mot digital marketing som ju varit det hetaste de senaste åren. Bara det senaste månaderna har det framförts en hel del intressanta artiklar, åsikter om effekterna om digital marketing, bland annat det som Procter & Gamble publicerade för någon månad sedan. Jag tycker det är en sund ”mottrend” då det ibland har känts som att digital marketing/agile marketing/datadriven marknadsföring är svaret på allt. Men man kan nu tydligt se att om man ska få en långsiktig effekt av sin marknadsföring så krävs det en bra balans mellan långsiktig mer klassisk marknadsföring samt det snabbara datadrivna marknadsföringen.

– Och att det fortfarande finns väldigt mycket som måste förbättras inom den digitala marknadsföringen där många varumärken idag ”tjatar ihjäl” en kund som har sett eller klickat på en annons. Allt grundat på att kunden då har visat intresse för just mitt företag och produkt. Men jag som kund kanske redan har köpt denna produkt, men det är det inget system som fångar upp.  Det tror jag inte är bra för marknadsföringen som helhet och det skapar en ännu större reklamtrötthet.  Som marknadschef är det ju självklart effekterna som är det viktigaste, men man måste vara noga med vilka effekter vi vill uppnå på kort och lång sikt. 

Vilka är de största utmaningarna för dig som marknadschef just nu?
– Det är att hitta balansen mellan den mer långsiktiga marknadsföringen och den snabba datadrivna och framförallt hitta bra sätt att kunna mäta effekterna av detta. Det är otroligt viktigt och utmanande då vi ju hela tiden har ett antal mål som vi ska leverera på. Och oftast får det långsiktiga stå tillbaka för det kortsiktiga. Att kunna påvisa effekterna på ett tydligt sätt för att kunna skapa ett lugn i vilka aktiviteter vi gör och kunna prioritera rätt insatser är min största utmaning. En annan stor utmaning är självklart effekterna av GDPR nästa år och hur vi ska hantera detta kopplat till att vi jobbar mycket datadrivet. 

Är det någon konkurrent som du känner har gjort ett bra jobb det senaste året?
– Jag tycker att vårt systervarumärke Vimla gör ett fantastiskt bra jobb, fast vi ser ju inte dem som en konkurrent. De har verkligen hittat ett sätt att bygga sitt varumärke som känns väldigt rätt i tiden och mot en tydlig målgrupp i ungdomar. Och det har en fantastisk kundnöjdhet och ett stort engagemang hos sina kunder. Det är väldigt roligt att se. 

Hur ser du på dina chanser att vinna i år?
– Jag hade ju gärna svarat att jag tror det är stora. Men jag kan se i förhållande till hur mycket våra kollegor i branschen har investerat samt att det finns flera spännande nya varumärken som till exempel Vimla att det kommer bli tufft. Så jag tror tyvärr inte att det blir en repris i år. 

Torsdagen den 19 oktober anordnar Resumé eventet Sveriges Bästa Marknadschefer 2017 på Berns i Stockholm. Har du ingen biljett? Lugn det fixar du här.


Dela sidan: