Dela sidan:

Sveriges största mediehus var denna vecka på besök hos Google för att träffa Richard Gingras, vice president News. Bland gästerna fanns DN:s chefredaktör Peter Wolodarski, SR:s vd Cilla Benkö, SVT:s divisionschef Anne Lagercrantz och SvD:s chefredaktör Fredric Karén som skulle lyssna på hur Google bland annat kunde hjälpa medierna att optimera betalinnehåll.

Men samtalet om nya lösningar tog en vändning. Det mynnade istället ut i en stor debatt om fake news och hatinnehåll. Det är inte första gången – mediehusen har tidigare gått samman och krävt att de stora sociala medier-plattformarna tar sitt ansvar och snabbt rensar bort hot och hat. Resumé avslöjade i juli ett bråk mellan partnerna.

Ett exempel är nätverket Granskning Sverige som hotar journalister genom sociala medier som Facebook, Youtube och Twitter. Facebook stängde ner gruppen sedan de börjat registerföra människor som engagerat sig mot näthat och ringt upp dessa. På övriga platser fortsätter de trakassera journalister. Facebook undersöker en direktlinje mellan publicister och plattformen för inkommande klagomål, men Google verkar inte vara inne på samma linje.

Under Resumés konferens NMI vägrade Google att närvara på scenen tillsammans med medierna.

It-jätten säger sig vilja skapa ett ”friskt ekosystem för demokratin”, men i mediehusens ögon följer de inte vare sig sina egna användarvillkor eller svensk lagstiftning. I vissa fall kan det ta månader innan stötande material tas bort, menade mediehusen.

”Nazister använder Youtube för att trakassera journalister. När går ni från ord till handling?”, upprepade Peter Wolodarski och fick medhåll av bland andra Anne Lagercrantz och Cilla Benkö.

– De globala jättarna följer inte sina egna regler. De måste se till att de efterlevs på nätverken och att inte ge utrymme för några trakasserier och hat mot enskilda som vi idag ser uppenbara fall av. I svensk lagstiftning kan du inte ägna dig åt att förtala enskilda, säger Peter Wolodarski till Resumé när vi pratar med honom efter mötet.

Enligt honom är det extremt komplicerat att få Google att agera i ärendena förutom om man pressar dem hårt.

– Det kan krävas domstolsutslag för att de ska göra något. Det verkar som att både Facebook och Google har haft inställningen att de ska ägna sig åt försäljningen av annonser, och de normer som efterlevs är normer i den amerikanska kontexten. De måste anpassa sig efter lagstiftningen.

En konsekvens av detta kan bli att allmänheten tystas, menar Peter Wolodarski.

– I det mediala ekosystemet och det ekonomiska systemet med nya affärsmodeller har detta en inverkan på yttandefriheten. Om vi tillåter hot och hat i stor skala innebär det att människor lägger band på sig själva och det blir ett tystare samhällsklimat. Paradoxen är då att Google säger sig värna om yttrandefriheten.

Google påtalade flera gånger under mötet att de följer varje lands lagstiftning. De har bland annat dragit sig ur Kina.

– Det finns definitivt innehåll på Youtube som inte är acceptabelt. Jag accepterar kritiken. Men material som går emot lagen tas bort så fort som möjligt. Tekniskt ska det ta någon dag, sade Richard Gingras.

Enligt honom är ribban hög för fake news och hatinnehåll.

– Vi kan prata om fake news, men när alla analyser är klara finns det nästan inget som är tekniskt olagligt. Du måste nästan kräva att det ska synas direkt våld för att ta bort det, vilket är en stor utmaning. Det är inte idealt idag. Vi måste förstå källornas trovärdighet och vara speciellt försiktiga kring nya källor.

En annan het fråga på mötet var betalmodellerna. Google vill hjälpa tidningarna att tjäna pengar på sitt innehåll genom ett prenumerationssystem inom Google. Som en första fredsgest har de skrotat sin ”first click free”-policy för att hjälpa publicister att driva digitala prenumerationer.

Frågan är då vilka sajter ska kunna ingå i en prenumerationsmodell. Högerextrema sajten Breitbart är en av de som använder sig av Googles verktyg idag.

– Vi vill ha en så bred mängd publicister som möjligt som gör nyheter och andra former av innehåll. Var man drar gränsen är intressant. Breitbart kom till oss och sa att ”vi har en betalvägg”, och vi sa ”ja, ni kan använda våra verktyg”. Jag säger inte att det inte finns någon gräns, men vi tittar återigen på landets lagar, sade Richard Gingras.

Om mediehusen och Google skildes åt som vänner? Nja.

Googles kommunikationschef i Sverige, Farshad Shadloo, klargjorde att det pågår en dialog i Sverige om problemen.

– Vi försöker få svar på vissa problem som rör de policys vi har på plats, till exempel ”trusted flag”. Men det är jättesvårt.

– Jag tycker att det pågår en bra dialog och jag applåderar det. Men det är uppenbarligen en brist på resultat, säger Peter Wolodarski.

*Google valde efter mötet att inte ge några fler kommentarer.


Dela sidan: