Dela sidan:

Den senaste veckan har en av branschens största snackisar varit Doves senaste Facebook-kampanj. I kampanjen för duschtvål förvandlas en svart kvinna till vit efter att ha tvättat sig. Sociala medier har kokat och Dove har anklagats för rasism. Bolaget har sedan dess tagit bort annonsen och erkänt att man gjort ett misstag. Kvinnan i kampanjen, Lola Ogunyemi, har även gått ut i en debattartikel och förklarat att hon inte ser sig själv som ett offer för rasism.

Men hur kommer kritiken att påverka Doves varumärke på sikt?

Enligt undersökningar från brittiska YouGov har det i sociala medier pratats mer om varumärket sedan kampanjen, föga förvånande består ökningen mest av negativa kommentarer. YouGovs siffror visar dock att den allmänna uppfattningen kring Doves varumärke är opåverkat.

Enligt undersökningsföretaget Meltwater var snacket kring Dove månaden innan kampanjen mestadels positiv på plattformar som Facebook och Twitter. Efter kampanjen har de negativa kommentarerna ökat med 50 procent medan bara 32 procent av kommentarerna är positiva. Kommentarer som kretsar kring den specifika kampanjen är till 80 procent negativa.

Enligt Paulina Lezama, varumärkesansvarig på brittiska byrån RY, kommer Doves och moderbolaget Unilevers långsiktiga varumärkesarbete nu kommer betala av sig.

– Är det slutet för varumärket? Självfallet inte. Dove förstår att deras värderingsdrivna etos är mer än ett marknadsföringstrick eller en one off-kampanj och att de kommer ta sig igenom det här. Att mindre trovärdiga varumärken som Pepsi och Volkswagen tog sig igenom sina respektive kriser visar att konsumenter är snabba till kritik men har lika lätt att glömma, berättar hon för The Drum.

Det är fortfarande oklart huruvida annonsen är producerad av Doves inhouse-team eller om bolagets byrå Ogilvy & Mather.


Dela sidan: