Dela sidan:

Efter snart tio år som pr-konsult har jag uppnått en så ansenlig ålder att yngre människor ibland hör av sig till mig och frågar om råd. Klokt eller oklokt – det vet jag inte, men det har i alla fall tvingat mig att fundera kring frågor som "vilka är dina bästa karriärtips?".

Om vi frånser de mest rudimentära tipsen, de man kan läsa sig till i var och varannan artikel, har jag funderat kring några olika saker som jag skulle anbefalla unga, strävsamma arbetare i kommunikationsbranschen att bära med sig i sitt arbete:

Utgå ifrån dina intressen, och anpassa arbetet efter det
"Vad skulle du göra om dagarna om din ersättning var densamma, helt oavsett vad?" brukar jag fråga folk som är osäkra på vad de borde jobba med. Jag tror att det blir bäst om man arbetar med de saker som man är naturligt intresserad av. Som Baronessan Trumpington, Jean Barker, (som för övrigt pensionerade sig från House of Lords vid 94 års ålder, bara häromdagen) sa i en dokumentär jag såg häromåret: "Man måste vara intresserad. När man slutar vara intresserad vet jag inte vad man ska ta sig till". Det har hon alldeles rätt i.

Gör inte bisak till huvudsak
Att ägna sig åt sidosysslor, skriva krönikor (som den här), starta olika projekt (som mitt eget projekt 26 Club, till exempel), bör inte ta över för stor del av fokus, eller ens professionell kännetecken. Man ska vara mest fokuserad på, och mest känd för, det arbete man bedriver i det dagliga. Det man i engelska cv:n kallar "extracurricular activities" bör vara just något extra, på toppen av allt det andra, och inte tvärtom. Det finns en trend bland unga människor i karriären i dag att först och främst vilja ägna sig åt krimskramset, det tycker jag är tråkigt. Man ska inte vända ut och in på sig själv i sin exhibitionism.

Intern marknadsföring är viktigare än extern
Att hitta en position på sin arbetsplats bör prioriteras högre än positioneringen utanför. På vilket sätt gör man sig viktig för kollegorna? Vilken är ens expertis? Hur kan man tillgängliggöra sin expertis för andra? Vilka kanaler använder man för den interna marknadsföringen? Att hitta ett fält, och sedan bli arbetsplatsens "go to"-person inom det fältet, är A och O för att kunna avancera.

Håll goda relationer till all supportpersonal
Om det inte hade varit för att jag varit mån om att ha goda relationer till medarbetarna i reception, it-avdelning eller städare hade jag fått sparken flera gånger om. De har många gånger räddat mig eller hållit mig om ryggen. Tack gode Gud för det. Med människor i många andra befattningar gör det inte så mycket om man hamnar i konflikt, man kan inte vara vän med alla, men att vara vän med de som arbetar i dessa befattningar är särskilt angeläget.

Ibland är det kanske inte tips och råd man behöver, utan internalisering
Många gånger sitter man nog redan på svaret, men beter sig som en gamling som går runt och letar efter sina glasögon när de egentligen sitter på pannan. "Advice, like youth, probably just wasted on the young", som rubriken lyder på den amerikanska kolumnisten Mary Schmichs legendariska krönika i Chicago Tribune 1997. So true.

Marknadsför din dålighet för att slippa arbetsuppgifter du är ointresserad av
"If somebody ever asks you to do something, do it really bad so you never have to do it again." Citatet har ackrediterats till Paris Hilton, men jag är osäker på källan. I vilket fall ryms en viktig lärdom i detta: se till att vara erkänt dålig på de saker du är mest ointresserad utav, för då kommer du också att slippa ägna dig åt dem.

Hjälp andra när de ber om det
Var generös med din egen tid. Det kommer tillfällen då man behöver en tjänst tillbaka, dessutom är få saker så utvecklande som att hjälpa andra.

Hitta en plattform
Din plattform kan vara egentligen vad som helst: det kan vara att du är den som skriver bäst alla@kontoret-mejl med intressanta spaningar, att du föreläser, har en blogg eller. Poängen är att man måste fungera som ett nav någonstans – och bli en naturlig kontaktyta som andra är beroende av. Hitta plattformer och använd dem som kommandohöjder.

Hitta dina förebilder – och byt ut dem
Många tycker att man ska ha en så kallad mentor som man kanske äter lunch med en gång i månaden. Det är säkert bra, men jag tror egentligen på att man ska ha många olika förebilder parallellt och som man lär sig av i det dagliga. Och hittar man dem inte i sin nuvarande position kanske man borde söka sig någon annanstans. Sedan bör man byta ut sina förebilder med jämna mellanrum, när man har avkodat det de kan som man själv inte kan. Då måste man gå vidare och hitta nya personer att inspireras av.

Best practice är bra, men varnande exemplet är bättre
Best practice-principen, att man utför en uppgift på bästa sätt och sedan använder den erfarenheten och tillämpar på alla andra liknande arbetsuppgifter för att höja kvalitetsnivån, är ett bra sätt att utvecklas i arbetet. Men minst lika bra är att låta sig inspireras av när det går snett – och låta sig vägledas av negationer. Faktum är att det är så hela världen fungerar – all positiv utveckling under efterkrigstiden grundar sig i att världen hämtade kraft ur det varnande exemplet som föregick. Den effekten kommer även Donald Trump att ha, i sinom tid. Det har vi lärt oss av Hegel.

Gå inte på work-life balance-trenden för mycket
Det må vara väldigt inne med work-life balance, men sanningen är att man behöver arbeta mycket för att bli bäst. Dock är det positivt att många låter sig förledas nedför work-life balance-stupet, då blir det mindre konkurrens för oss andra.

Lär dig utnyttja tidsskarvarna
Vardagen är ofta flängig, och samhällstrenderna talar för att den kommer bli allt flängigare. När man ständigt är på språng är det viktigt att kunna arbeta i tidsskarvar och få uppgifter gjorda under korta tidsfönster, oavsett var man befinner sig.

Simon Strand, pr-konsult och grundare av 500 Sthlm, senior adviser till Cohen+Co.


Dela sidan: