Dela sidan:

Mer än två av tre svenskar går oftast utan reflex i mörkret, enligt If:s årliga undersökning. Samtidigt sker 40 procent av alla fotgängarolyckor i mörkret. Oftast uppger respondenterna att det handlar om glömska, men många väljer bort reflex för att det är fult, opraktiskt eller känns töntigt.

För att uppmärksamma hur viktigt det är att synas i mörkret släpper If återigen en produkt som blandar mode med trafiksäkerhet under de mörka månaderna. I år låter If Do it yourself vara ledord när försäkringsbolaget lanserar ett reflekterande garn, som de hoppas ska resultera i massor av halsdukar, mössor och koftor i vinter.

– Efter tre framgångsrika reflexkampanjer där vi samarbetat med olika profilerade modeskapare kände vi att det var dags att låta användaren själv få bli designer. Vi använder ett reflekterande garn i stället för en samarbetspartner. Stickat har aldrig varit säkrare! säger Caroline Uliana, informationschef på If i en kommentar.

Det lysande garnet säljs på kampanjsajten där det även går att ladda ner stickbeskrivningar och lära sig mer om reflexer.

– Sedan vi började lanseringen av reflexmode har en rad nya reflexkreationer poppat upp hos bland annat olika butikskedjor, cykelmärken och paraplytillverkare. Det gläder oss att fler nu är med och bidrar till ökad säkerhet för fotgängare, säger Caroline Uliana.

Kampanjen går även i Finland.

Om Ifs tidigare reflexkollektioner:

2014 Watch Your Back
Initiativet med reflexmode lanserades 2014 tillsammans med Ann Sofie Back och den prisbelönta reflexkollektionen Watch Your Back. Den svarta mössan med "BACK" framtill blev närmast ikoniserad kring Stureplan.

2015
If You Can See Me
Året därpå togs kollektionen fram i samarbetade med jeansgurun Örjan Andersson. Jeans med reflexrevärer och en jacka helt i reflexmaterial var favoriterna.

2016 If x Weekday
Reflexkollektionen 2016 skapades tillsammans med Weekday och bestod av accessoarer i form av olika väskor och en keps.


Dela sidan: