Dela sidan:

Jessica Carlsson, ansvarig extern kommunikation, Ica (tidigare marknadschef)

Vad betydde det för dig att vinna priset?
– Oj, ja det var jättekul att vinna. Sen, även om det var jag personligen som tog emot priset så är ju priset den samlade insatser av allas prestationer på vår Marknadsavdelning det året, och som till slut avgjorde att vi vann.

Vilka ser du som de intressantaste trenderna inom marknadsföring just nu? Och varför är de intressanta?
 – Svår fråga, det är så himla mycket att ta ställning till. För bankbranschen, som i sig ofta säljer lågintresseprodukter, verkar i en bransch med väldigt generiska produkter, och där erbjudandena inte skiljer sig så mycket så blir det än mer viktigt och intressanta trenden att nu jobba med den optimala kundupplevelsen, fixa alla kundresor, och att arbeta med personifierad datadriven marknadsföring.

– Sen tror jag på vikten av att jobba med content marketing, det vill säga berätta historier som berör och engagerar, jobba hårt med varumärket och visa konsument och marknad vad vi faktiskt stå för och vilka värderingar vi har. För i slutändan handlar det ändå om ett mänskligt val som våra konsumenter ställs inför.

Vilka är de största utmaningarna för dig som marknadschef just nu?
– Det enkla i sammanhanget är all data vi har men att sedan koppla på och ta med kundinsikterna Det spännande är sedan att testa och lära sig förstå vad kunderna vill och vilka behov de har. Learning by doing helt enkelt. Sedan agera på och därmed kunna optimera det i alla kanaler 360. Vi måste förstå alla kanaler, och veta vilket arbete respektive kanal ska bidra med, arbeta smart och strategisk. Får vi ihop totalen här lyckas vi.

– Nästa utmaning är ju också att få våra olika system att samverka, så att vi kommer med rätt erbjudanden, i rätt kanal när kundens behov väl uppstår.

Är det någon konkurrent som du känner har gjort ett bra jobb det senaste året?
– Jag tycker SBABs satsning på boendeekonomi är fantastiskt bra gjort. Och det ska bli minst lika spännande hur de sedan följer upp det, med steg två och kanske försöker lyckas håll i konceptet (om så nu är tanken).

Johan Järnliden, marknadschef på Elgiganten.

Vad betydde det för dig att vinna priset?
– Det är väldigt kul att vinna priser och framförallt för insatser i mitt dagliga jobb. Jag känner mig stolt över att få jobba för och med Elgiganten och samtidigt kunna leverera ett bra resultat på en tuff marknad.

Vilka ser du som de intressantaste trenderna inom marknadsföring just nu? Och varför är de intressanta?
– Det är spännande att följa hur olika medier påverkar omnikanalförsäljningen och hur vi kan vidareutveckla våra samarbeten med exempelvis Google och Facebook, när det gäller att följa kundens beteenden från online till offline. Samtidigt utvecklar vi våra egna kanaler där vi har otroligt många kontakter varje dag. De egna kanalerna börjar spela en allt viktigare roll i vår mediamix.

Vilka är de största utmaningarna för dig som marknadschef just nu?
– Det är definitivt förändringen som sker i kundernas konsumtion av media. Det blir allt svårare att nå ut på ett kostnadseffektivt sätt, men det ger oss samtidigt väldigt stora möjligheter att ta ännu större marknadsandelar, genom att utnyttja nya mediers fördelar samtidigt som vi kan fortsätta trycka på i mer traditionella medier.

Är det någon konkurrent som du känner har gjort ett bra jobb det senaste året?
– Det är många som är väldigt duktiga, men de som sticker ut mest är nischaktörer som ex Hifi-klubben.

Hur ser du på dina chanser att vinna i år?
– Varumärket har utvecklats positivt under året, samtidigt som vi ser att fler väljer att handla hos oss. Det bör ge goda förutsättningar, men konkurrensen är hård och det finns många duktiga marknadschefer.

Claes Pellvik, marknadschef på Ving.

Vad betydde det för dig att vinna priset?
– Det var ett fint kvitto på att det vi alla gör inom Ving kring marknadskommunikation är bra. Jag är bara en liten kugge i det maskineriet.

Vilka ser du som de intressantaste trenderna inom marknadsföring just nu? Och varför är de intressanta?
– Hur vi utnyttjar ny teknologi kring personaliserad kommunikation och använder den på ett intelligent sätt att skapa ännu mer relevant och inspirerande kommunikation för våra kunder. Som konsument översköljs man av allt för mycket tjatig, irrelevant och trist kommunikation och då måste vi annonsörer och även publicister ta ett större ansvar att vända den trenden. Det är inte konstigt att adblockers och reklamtrötthet sprider sig.

Vilka är de största utmaningarna för dig som marknadschef just nu?
– Att förstå och navigera rätt i den djungel av ny teknologi som nu finns tillgänglig för oss annonsörer.

Är det någon konkurrent som du känner har gjort ett bra jobb det senaste året?
– Jag tycker Airbnb är mycket skickliga och utvecklar sitt varumärke på ett smart sätt, nu senast genom att lansera en plattform för autentiska upplevelser som man kan boka i samband med sin Airbnb vistelse.

Hur ser du på dina chanser att vinna i år?
– Jag tror dom är hyffsade, men har samtidigt respekt för att det är många som flåsar oss i nacken och har haft en mycket större mediabudget än vi haft



Dela sidan: