Dela sidan:

7-Eleven har använt sig av begreppet Foodvenience internt i ett och halvt år. Marknadschefen tror att värdeordet kommer få central plats inom servicehandeln de kommande åren. För att förklara hur kedjan är större än utbud, tillgänglighet och bekvämlighet slår svenska 7-Eleven nu fast att de erbjuder Foodvenience.

7-Eleven har registrerat varumärkena Foodvenience och The World's Smallest Foodcourt för den svenska marknaden. Två varumärkesregistreringar som ska kopplas till hur de behandlar sina kunder. Det sistnämnda används redan i den externa kommunikationen och kopplas till att 7-Eleven erbjuder flera olika alternativ inom mat och dryck för kundernas varierande behov.

– Konkurrensen inom vårt segment blir hårdare och hårdare och vi märker att andra aktörer sneglar på vad vi gör och vi funderar alltid på hur vi kan utveckla vår produkt, , säger Amanda Mompalao de Piro, marknadschef på 7-Eleven till Resumé.

Sedan tidigare har 7-Eleven varumärkesskyddat flera av sina slogans, bland annat den klassiska "Thanks heaven, seven eleven". Foodvenience är ett globalt uttryck och marknadschefen medger att kedjan knappast var först med att använda det.

– Det är inte ett ord som vi själva har uppfunnit. Men vi känner att vi vill äga det och använda det framöver.

Hur ser ni på att ni varumärkesskyddar ett begrepp som används brett och som ni inte varit först med att mynta?
– Så är det med alla uppfinningar, man får inspiration och tar det vidare. Foodvenience används av vår organisation. Det är något som vi vill stå för och äga. Inom fastfood och servicehandeln är det detta som särskiljer oss.

Hur kommer ni att använda er av det här i er marknadsföring?
– Det kan jag inte säga än. Det här är ett ord vi främst använder internt för att visa vilken upplevelse vill ge kunderna. Som ett värdegrundsord som också ligger i kärnan av vår affärsidé. Sedan är det inte omöjligt att det kan dyka upp i den externa kommunikationen. Men det är snarare "World smallest foodcourt" som syns i marknadsföringen.


Dela sidan: