Dela sidan:

Cohn & Wolfe släpper för femte året i rad den globala rapporten "Authentic brands". En global rapport som tittar på vilken grad av autencitet konsumenterna bedömer ett antal varumärken. Studien visar att svenska konsumenter har en något negativ bild av varumärken.

Bland annat tycker konsumenterna följande:

• Endast fem procent anser att varumärken är öppna och ärliga, medan den globala siffran ligger på 22 procent.
• Endast sju procent håller med om att man kan lita på ett varumärke.
• Åtta procent anser att varumärken gör som de säger
• Fem procent anser att varumärken tar fullt ansvar för sitt handlande.

88 procent av de svenska konsumenterna som deltagit i  studien uppger att deras attityd mot ett varumärke påverkas av huruvida det är autentiskt eller inte. Sex av tio säger att det till och med påverkar deras köpintresse.

Systembolaget ses som det mest autentiska varumärket i Sverige. Globalt sett hamnar teknikföretagen Amazon, Apple och Microsoft i topp.

– I den digitala verklighet vi lever i idag gäller det för varumärken att jobba hårt för att vinna konsumenternas lojalitet och förtroende, annars vänder de sig någon annanstans. Att Systembolaget hamnar i topp över de varumärken svenska konsumenter tycker är mest autentiska är ett kvitto på att de lyckats leverera på det de säger och att de tar ansvar för sina produkter, säger Marta Karlqvist, vd på Cohn & Wolfe i en kommentar. 

De 10 mest autentiska varumärkena i Sverige
1. Systembolaget
2. Apoteket AB
3. Apoteket Hjärtat
4. Ikea
5. Apple
6. BMW
7. ICA
8. Lego
9. Kronans Apotek
10. Rolex


Dela sidan: