Dela sidan:

Rapporten "Medieutvecklingen 2017 – Medieekonomi" bygger på verksamhetsåret 2016. Siffrorna visar ökade annonsinvesteringar med 6,2 procent. Omsättningen på 34,9 miljarder var också all time high, enligt rapporten.

Men siffrorna ger knappast en anledning att ropa att faran är över för de svenska medieföretagen. För majoriteten av den digitala tillväxten står Google och Facebook. För de traditionella mediekanalerna ser det tuffare ut. Annonseringen i dagspress och tv backade med elva respektive en procent.

Den digitala annonseringen ökar med 22 procent. Så mycket som 45 procent av reklamkakan slukas av digitala kanaler.

Rapporten visar också ett tronskifte i Mediesverige under 2016, också ett tecken i tiden och en symbol för det nya medielandskapet. 2016 gick Spotify om Bonnier som det svenska medieföretag som har störst omsättning. Tjänsten ökade sina intäkter med 50 procent under året och har nu en samlad omsättning på 27,8 miljarder kronor

Bland de utlandskontrollerade bolagen är Com Hem fortsatt marknadsledande. Marknadsandelen för bolaget ökade dessutom tack vare förvärvet av Com Hem. Noterbart i jämförelsen är att varken Netflix, Google eller Facebook särredovisar sina siffror för den svenska marknaden. 


Andra nyckeltal i rapporten "Medieutvecklingen 2017 – Medieekonomi"

•  Annonseringen i print minskade med omkring 499 miljoner kronor. Den digitala tillväxten kompenserar inte fallet.

• Aftonbladet och Expressen ökade sina annonsintäkter under 2016 och stod för 56 procent av dagspressens totala digitala reklamintäkter.

• TV4 AB:s reklamintäkter på 843 miljoner kronor under 2016 översteg den sammanlagda annonsförsäljningen i hela den svenska landsortspressen.

• Sedan 2006 har dagspressen tappat omkring en fjärdedel av sina intäkter. Under fjolåret stannade minskningen på -0,8 procent.


Hela rapporten går att läsa här.



Dela sidan: