Dela sidan:

Som reklamare vet man att det är förbjudet att ljuga i reklamen, det är falsk marknadsföring, men det gäller bara texten – inte bilden. Obemärkt har i stort sett alla fotografier gått från att vara just fotografier till att mer eller mindre ha blivit illustrationer. Detta gäller även rörliga bilder.

Fenomenet (som vi alla har vant oss vid och lärt oss ta för givet) aktualiserades när man i Frankrike lagstiftade om att retuscherade bilder på modeller måste också åtföljas med en text som säger att bilden har mixtrats med. Inte en dag för tidigt. Dagligen utsätter vi varandra för helt omöjliga skönhetsideal. Främst gentemot kvinnor, men i jämställdhetens namn måste man nog erkänna att även manliga modeller justeras till något som är näst intill omöjligt att uppnå.

Frågan är vad det franska initiativet leder? Är det ett slag i luften eller en högst nödvändig och senkommen uppfräschning av marknadsföringslagar vi ser framför oss? För det är ju inte bara modeller som det mixtras med. Grönsakerna skiner i mer klara färger än vad genmodifierade plantor kan skapa, solskensstranden på Lanzarote får en himmel från Thailand och soldyrkare från Miami.  Snygga mjölkbönder sätts på en åker 23 mil från där de verkar. Den sura tjänstebilen förvandlas till ett lågt och brett prestandamonster. Och så vidare i all oändlighet. Alla som jobbar med reklam vet detta. Ett vagt påstående i text är aja-baja men i bild är det bara fantasin som sätter gränserna.

Lagen i Frankrike skapar många frågetecken. Hur ska den efterlevas, till exempel? Jag har inte läst den i detalj, för min juridikfranska är en smula rostig. Och som en klok person sa, det vore antagligen bättre med en frivillig överenskommelse i branschen, än lagstiftning. True that. Men å andra sidan måste man då fråga sig varför denna överenskommelse inte har skett i Frankrike, eller här i Sverige? Vi som gärna vill se oss som det mest konsumentskyddande och jämställda landet i världen - den ”moraliska supermakten”. Våra branschorganisationer har haft decennier på sig att ta bort den falska marknadsföringen i bild. De har ojat sig över de sneda skönhetsidealen, men har de förändrat något? Nej. Inte ett smack. Det är som bekant ofta långt mellan ord till handling.

Frågan är snarare när den franska lagen kommer till Sverige? Eller är vi för stolta för att vara nummer två på den bollen?

Marcus Hanser
Copywriter och varumärkesstrateg



Dela sidan: