Dela sidan:

I kölvattnet av Harvey Weinstein-skandalen har ett antal mediemän anklagats för sexuella trakassier och övergrepp. I går publicerade Expressen uppgift om att en anställd på TV4 pekas också ut för upprepade fall av sexuella trakasserier, samt rasistiska och sexistiska uttalanden.

På sociala medier har det spridits uppgifter gällande att TV4 och produktionsbolaget Meter har betalat sexsiffriga belopp i en förlikningsprocess med en kvinnlig medarbetare. I Nyhetsmorgon förnekade TV4:s programchef Anna Rastner att det skulle ha förekommit någon sådan uppgörelse.

— Det stämmer inte. TV4 har inte betalat ut några pengar till någon för att tysta någonting och mig veterligen har inte produktionsbolaget i det här fallet gjort det. Vi har inte hittat några belägg för det, säger hon i Nyhetsmorgon.

Anna Rastner medger att ledningen "vet en del", att det här delvis är uppgifter som cheferna känt till och berättar att man just nu försöker tala med de involverade. Kanalen ska också 2015, i samband med att det dök upp anklagelser mot medarbetaren, inlett en intern utredning tillsammans med produktionsbolaget. Hon utesluter inte flera åtgärder framöver.

– Vi har försökt sortera i det här. Vad som är fakta, vad som är nya uppgifter. Många uppgifter sträcker sig väldigt långt tillbaka i tiden vilket gör det ännu svårare att avgöra vad som är fakta och vad som är rena rykten. Vi försöker bilda oss en uppfattning om vad det här är för typ av anklagelser.


Dela sidan: