Dela sidan:

För tolfte året i rad arrangerade Resumé Sveriges Bästa Marknadschef på Berns. Men för första året någonsin kombinerades galan med ett halvdagsseminarium. Det var välbesökt och några av Sveriges mest framgångsrika marknadschefer var på plats för att berätta om hur de jobbar med sina varumärken.

Här nedan kan du läsa om innehållet från halvdagsseminariet i korthet.

Hemligheten bakom content som sprids viralt till miljoner unga
Det brittiska bolaget Jungle Creations är världens fjärde största medieföretag sett till antal videovisningar. Deras specialitet är innehåll som engagerar online och deras videos har fyra miljarder videovisningar i månaden. Mitch Strong och Jana Damanhouri var på plats för att berätta om hur man gör viralt innehåll. Här är deras tips för att lyckas:

  • De första tre sekunderna i en video är de viktigaste för att fånga tittarna.
  • Du måste spela på känslor – annars tappar du tittaren.
  • För att skapa en viral video måste du skapa innehåll som användarna både vill gilla och dela, det räcker inte bara med en av dem.

Där livet händer – storyn bakom Ikeas varumärkeskoncept
En av Ikeas största utmaningar är att bygga emotionella berättelser kring sina produkter. Det berättade marknadschefen Patrik Nygren-Bonnier under sin dragning. Många människor älskar varumärket, men gillar bara produkterna. Ikea vill att de ska älska varumärket OCH produkterna, eftersom det ger en bättre effekt på försäljningen.

Ett sätt för dem att åstadkomma detta är genom det ett år gamla konceptet "Där livet händer" som tagits fram tillsammans med Åkestam Holst. Det funkar. Enligt Patrik Nygren-Bonnier har den emotionella kommunikationen ökat kännedomen om varumärket och om reklamen. Konsumenterna gillar reklamen, ser den som varm och mänsklig och tycker att den innehåller produkter som de vill köpa.

TUI:s digitala resa – och att byta från fyra välkända varumärken till ett okänt över en natt
Fritidsresor hade funnits i 55 år och var ett av Sveriges mest kända varumärken. När beslutet om att skrota namnet kom hade varumärket en igenkänningsgrad på 100 procent. Marknadsdirektören Anna Laestadius berättade om resan från Fritidsresor till TUI. Namnbytet genomfördes under en period på året där folk reser minst och efter att ha förankrat namnbytet internt blev den första kommunikationsinsatsen att i alla kanaler berätta det enkla budskapet: Hej då Fritidsresor. Hej TUI. I dag har TUI en högre försäljningsgrad än vad Fritidsresor hade.

Under seminariet fick Anna Laestadius kritik från publiken för att deras första reklamfilm innehöll för lite mångfald.
– Alla som har sett våra reklamfilmer sedan dess vet att vi tänker på mångfald ur alla aspekter, besvarade Anna Laestadius kritiken.

Världens mest kreativa digitala kommunikationssatsning
Ålandsbankens chef för affärsområdet Finland, Anne-Maria Salonius, och RBK:s vd Mathias Wikström berättade hur det kommer sig att en bank engagerar sig i att rädda Östersjön. Idén till Östersjökortet, ett bankkort som mäter vad konsumenternas inköp har för påverkan på klimatet, kom efter att Anne-Maria Salonius åkt båt i Östersjön och sett hur havet drabbats av miljöförstöring. Kortet i sig är nedbrytbart och är det enda kortet som Ålandsbanken erbjuder sina kunder i dag.

En stor del av projektet har gått ut på att hitta samarbetspartners som kan bidra till en bättre miljö. I dag samarbetar Ålandsbanken med bland andra Mastercard, WWF, KPMG och Crosskey i Östersjöprojektet.

Några nycklar till framgång har varit:
• Ett motiverat kärnteam
• Mandat att göra egna beslut, egen budget och ansvar
• Tydlig samarbetspartnerstrategi direkt från början,
• RBK och Ålandsbankens nära samarbete.

Panel: Hur ser marknadsavdelningen ut 2020?
Ständigt nya kanaler, verktyg och teknologi. Ökade förväntningar på snabbhet, mätbarhet och försäljningsresultat. Mitt i allt detta måste kreativiteten flöda. Hur ska du som marknadschef hantera allt det här? Och vilka nya kompetenser måste in i organisationen? Det var utgångspunkten i den paneldebatt som ägde rum mellan Icas marknadsdirektör Mats Liedholm, Skandias chef för varumärke och marknad Stina Liljekvist och Folksams marknadschef Lena Strand.

Samtliga i paneldebatten var överens om att de största utmaningarna för marknadsavdelningens transformation är att hitta rätt kompetens. Grafisk designers är en roll som marknadscheferna tror kommer försvinna på avdelningarna inom tre år. I stället vill de rusta genom att anställa dataanalytiker, strateger och journalister. Mätbara insikter är avgörande för framtiden.

Under paneldebatten diskuterades även vilken del av produktionen som kommer ligga på inhouse respektive läggas ut på byrå framöver och vikten av att inte glömma bort att jobba på varumärket i en datafokuserad tid.

Åhléns – ett medvetet varuhus
Åhléns varumärkesutmaningar är en otydlig positionering vad gäller erbjudandet, för lågt engagemang och för lågt in mind. När konsumenten behöver fylla på i schampohyllan tänker de inte på Åhléns. Det berättade marknadschefen Lina Söderqvist.
– För att säga det enkelt: Åhléns varumärkesförflyttning är att gå från omtyckt till älskad, sa hon.

Grunden är att Åhléns är ett varumärke för alla, vilket ska synas i kommunikationen över tid. För kampanjer som exempelvis Klädmaktsordningen, nordiska toner, Älskade procedur har Åhléns gått från att vara ett anonymt varuhus till att ta plats i folks medvetanden.

Och kampanjerna har gett resultat. Nu får Åhléns bland annat bättre genomslag och engagemang i sina kampanjer. De ser en ökning av preferens, tänkbarhet, spontan kännedom och de emotionella varumärkesparametrar som de vill förflytta.

Senare under kvällen vann Lina Söderqvist pris för Sveriges Bästa Marknadschef, alla kategorier.


Dela sidan: