Dela sidan:

I söndags stod jag en kort stund på scenen på Metoo-manifestationen på Sergels torg. Starka kvinnor, starka röster. Jag pratade bland annat om hur det egentligen kommer sig att företag idag, år 2017, väljer att använda sig av sexistisk och könsstereotyp reklam.

Vad står hon där och gastar om reklam för, tänker ni kanske. Metoo handlar ju om sexuella trakasserier, övergrepp, om att våga berätta vad man blivit utsatt för. Att förskjuta skammen från offret till förövaren.

Ibland kan det vara svårt att se relationen mellan A och B. Till exempel mellan sexistisk reklam och sexuella övergrepp. Låt mig nu göra det lite obekvämt för er som jobbar med media och reklam. För relationen mellan reklam och sexuella övergrepp är tydlig. Och varenda en av oss kan göra skillnad i grundvalarna och ut, mycket hänger på oss.

LÄS MER: Reklambranschen – det är dags att vi börjar prata om sexismen

Vi i branschen är, förhoppningsvis, väl medvetna om att reklam inte alls är representativ för det svenska samhället. Men för allmänheten speglar ett reklambudskap ofta någon slags "verklighet". En falsk sanning. Reklamen är en stor del av det DNA som blivit vår samhällsnorm. Och vad händer då om vi tapetserar det offentliga rummet med reklam som visar på att det är okej att objektifiera och sexualisera kvinnor? Jo, det blir i förlängningen normaliserat, det blir sanning. Det blir okej att objektifiera och sexualisera kvinnor i verkligheten.

Med det kan vi dra slutsatsen att vi måste ha nolltolerans mot könsdiskriminerande reklam. Något som kanske känns självklart, men som vi ändå inte lyckas med att implementera.

Så här kommer lite konkreta tips på vad du som person kan göra för att se till att Metoo och tanken om jämställdhet blir en del av din vardag och allas verklighet.

För dig som jobbar på reklambyrå
Ta ansvar för det material du producerar. Om du har svårt att få till kampanjer som är jämställda, ta hjälp av en checklista. Lyckas ert team inte följa en checklista, ta in en konsult som kan se till så att er byrå tar fram koncept som kommunicerar på ett ansvarsfullt sätt å era kunders vägnar. Det är era budskap som tapetserar det offentliga rummet, det ÄR ert ansvar att ta.

För dig som jobbar på mediebyrå
Sluta använda könsstereotyper när ni köper media. Har ni till exempel en kund som håller på med fotboll, boxning eller bilar, förutsätt då inte att det är mest effektivt att styra reklamkampanjen mot män. Styr istället kampanjen mot ALLA som är intresserade av fotboll, boxning eller bilar, oavsett kön. Fördelen med intressebaserad styrning är att ni kommer nå de som är allra mest intresserade av era kunders produkter, oavsett kön. Gå ALLTID igenom materialet som skickas till er. Har något blivit fel på vägen kan ni stoppa det, ni är ofta sista instans. Våga tryck tillbaka mot kund och reklambyrå om något känns fel.

För dig som jobbar med att sälja/hantera media
Du ÄR sista instans. Säg nej tack till material som inte är etiskt försvarbart. Om du har svårt att veta vad som är okej och inte, lyft saker för diskussion med dina kollegor och chefer. Även här funkar en checklista bra.

För dig som är vd på byrå eller på kundsidan
Ta ansvar för den företagskultur du driver. Var tydlig med att ditt bolag har en kultur där inget annat än jämställdhet tolereras, så kommer det att smitta av sig på det arbete som utförs och hur ni som kollegor behandlar varandra. Det kommer att skina igenom inifrån och ut, och påverka organisationen på ett odelat positivt sätt.

LÄS MER: #MeToo – Resumé vill höra din historia

Kritiker menar att Metoo inte har någon egentlig effekt, att det bara är en hashtag som inte kommer att göra någon skillnad i längden. Och det är sant, Metoo är bara en hashtag.

Just därför är det upp till var och en av er att göra skillnad på riktigt. Punkterna ovan är en utmärkt början.

Amanda Oxell
Grundare Annonsrådet
Digital Strateg Wavemaker


Dela sidan: