Dela sidan:

Sedan Försvarsmakten i fjol bytte byrå från DDB Stockholm till Volt har det nya samarbetet renderat i en rad hyllade kampanjer. Under 2017 har de bland annat ställt sig frågan hur många skäl man behöver för att gå med i Försvarsmakten och stöttat Stockholm Pride.

Nu är de tillbaka med en ny stor höstkampanj. I "Vi låter Sverige vara i fred" ligger fokus på vad Försvarsmakten faktiskt gör om dagarna och syftet med det. I en rad nya filmer klipps medborgares vardagliga situationer med luft, land och vatten-övningar från Försvarsmakten.

– I Sverige tar vi freden för given, ett slags naturtillstånd. Med den här kampanjen vill vi lyfta att Försvarsmakten jobbar dygnet runt för att vi ska ha vår vardag i fred. Vi övar, löser uppgifter och genomför insatser på land, i luften, till havs och på nätet. Både i Sverige och i andra länder. Hela tiden med syfte att våra liv ska kunna fortsätta precis som vanligt, säger Robert Forss, marknadschef på Försvarsmakten.

Enligt ett pressmeddelande ska kampanjen ses som en fortsättning på Silveräggs-belönade "Du nya, du fria" där Försvarsmakten beskrev de värden de ska försvara. I "Vi låter Sverige vara i fred" visar de hur det försvaret faktiskt ser ut.

– Den här kampanjen fortsätter i samma anda som de tidigare. Men vi tar ett steg närmare Försvarsmaktens verksamhet. I ett Sverige där Försvarsmaktens relevans är hög men förtroendet för att de ska lösa sina försvarsuppgifter är låg, vill vi med den här kampanjen lägga grunden för en ökad nyfikenhet och vilja att lära sig mer om Försvarsmakten, säger Malin Almqvist, projektledare på Volt.

Kampanjen kommer att visas i tv, print, utomhus, DOOH och online från och med vecka 43.

Se filmerna, regisserade av B Reel Films Olof Lindh, längst ned i artikeln.

Arbetsgrupp Försvarsmakten:

Robert Forss – Marknadschef

Johan Landeström – Projektledare

Anders G. Jansson – Produktionsledare

Volt:

Malin Almqvist – Projektledare

Camilla Ryttare - Produktionsledare

Henrik Stampe – Strateg

Jörgen Berglund och Johanna Johansson – Art Directors

Petter Nylind och Daniel Jakobsson – Copywriters

Cornelia Wangel och Erica Knutsson Thelin – Planners

Per Sturesson – Digital production & Motion Design

Simón Jesus Ubeira – Motion Designer

Åsa Stjärnquist – Originalare

Staffan Kjellvestad – Visualizer

Cameralink:

Björn Terring – Fotograf

Lotta Lövgren – Producent

B-Reel Films:

Olof Lindh – Regissör

Anisa Dzindo – Producent

Rikard Åström – Exekutiv Producent

Always Frank:

Johan Svensson – Byråproducent

PhD:

Eva Samuelsson – Kundansvarig

Nordic Morning:

Motti Rapoport -– Backendutvecklare

Linda Lagergren – Produktionsledare



Dela sidan: