Dela sidan:

Alkoholreklamen ökar kraftigt i Sverige med över en miljard i årliga reklaminvesteringar. Alkoholreklamen i Sverige är också strikt reglerad och marknadsföringen får inte vara påträngande, uppmana till att dricka, inte riktas till unga under 25 år och ska visa "särskild måttfullhet".

Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpande studier av svenska folkets inställning till varumärken och reklam. För att kartlägga svenska folkets köpvanor kopplade till alkohol och reklam lät Novus genomföra 535 intervjuer med människor som besökt Systembolaget inom tio dagar från intervjutillfället.

Mer än var tredje svensk hade besökt Systembolaget senaste tio dagarna enligt undersökningen. Nio av tio gör då ett planerat köp, det vill säga, de handlar varor, eller typ av varor återkommande, eller handlar för ett särskilt tillfälle. En mindre del (10 procent) genomförde ett impulsköp, handlade på uppdrag av någon eller en present.

I studien frågades också kring vad, om något, påverkade valet av produkt/produkter. Vanligaste faktorn var gammal vana eller tradition (48 procent), följt av rekommendation från vän (20 procent). Rekommendation i butik av personal (13 procent) samt söker aktivt information via tidningar, sociala medier eller vinklubbar (11 procent) kom på plats tre och fyra i påverkansfaktorer. Endast tre procent svarade annons eller reklam i media.

När det kommer till inköp av nya produkter rankades rekommendation från vän, kollega eller familj högst (76 procent). Att man provat en produkt på restaurang eller pub hamnade också högt upp (55 procent). Annons/reklam hade något högre inflytande när det kom till inköp av nya produkter (8 procent).

– När det kommer till alkoholreklam skiljer den sig en del från vanlig reklam då det är en reglerad marknad. Reklamen har inte samma roll här som när det kommer till andra produkter. Vår analys är att reklamen istället fyller en större roll för image/branding. Det vill säga att långsiktigt positionera sig för och mot sin målgrupp, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på Sveriges Annonsörer i en kommentar 

Den avslutande frågan i undersökningen var hur stor eller liten inverkan man bedömer att alkoholreklam har när man handlar på Systembolaget. 83 procent svarade liten eller ingen inverkan alls, medan 11 procent svarade ganska stor inverkan. En procent svarade mycket stor inverkan.



Dela sidan: