Dela sidan:

Förra onsdagen blev de kontaktade av en av initiativtagarna till manifestationen som behövde hjälp med kommunikation.

– Redan från början såg vi att initiativtagarna ville lyfta för många frågor samtidigt. De ville lyfta många viktiga jämställdhetsfrågor på en gång, exempelvis lika lön för alla, högre straff för våldtäkter och sexuella trakasserier.

– Föregående frågor är alla viktiga, men för att manifestationen skulle få stor genomslagskraft rekommenderade vi att smalna av innehållet för att kunna presentera ett klart och tydligt koncept kring manifestationen. Vi rekommenderade därför att endast fokusera på det som #metoo faktiskt handlar om - sexuella trakasserier.

Teamet beskriver arbetsprocessen som väldigt snabb och intensiv. De fick uppdraget på onsdagskvällen och manifestationen ägde rum på söndag förmiddag. Hashtagen #metoo är internationell och har fått stor spridning i många länder. Arbetsgruppen skapade därför hashtagen #MeTooSweden, för att spridningen av manifestationen här i Sverige inte skulle försvinna i mediebruset.

– Vi ville även trycka på och visa världen att Sverige ligger i framkant när det kommer till frågor som sexuella trakasserier och jämställdhet, men även vi är långt ifrån mål.

Arbetsgruppen kontaktade därefter influencers som de trodde skulle vara intresserade av kampanjen och hörde av oss till stora mediehus. Detta resulterade i att bland annat TV4 och Aftonbladet sände live och DN och Expressen skrev om manifestationen. Det spred sig också hela vägen till Australien via SBS News.

Utöver detta bjöds artister in.

– Eftersom det var ett sådant viktigt budskap, märkte vi väldigt snabbt att det fanns ett stort intresse även bland artister som ville visa sitt stöd, bland annat Wiktoria, Isa och Blenda som alla var där. Sist men inte minst kontaktade vi även talare, däribland Elaine Eksvärd som höll ett fantastiskt och gripande tal vid slutet av manifestationen.

Under de dagar som Berghs-studenterna arbetade med kampanjen var det många som ville vara med och dela sina berättelser och upplevelser.

– Det var allt från dikter till sånger som handlade om det som de själva har varit med om. Det var många gånger känslosamt att lyssna på men varje historia gav oss ännu mer motivation att göra en riktigt bra manifestation som kunde nås och följas av så många som möjligt.

Drog ni några lärdomar under arbetet som gjorde att ni ändrade inriktning på kommunikationen eller lade om planen?
– I början var tanken att det endast skulle vara kvinnor som skulle tala på scen. Det var en av initiativtagarna som hade en idé av att hon ville att manifestationen skulle bli kvinnornas sätt att få utrymme att tala och berätta om sina upplevelser. Detta ändrades i sista minut då vi insåg att alla har ett gemensamt ansvar kring frågan. Vi ansåg att det skulle bli kontraproduktivt att inte låta både män och kvinnor tala sett till det långsiktiga målet, dvs att alla ska ta sitt ansvar i frågan kring sexuella trakasserier. Ska alla bli delaktiga så måste och alla representeras i debatten.

– Det var fortfarande en övervägande del kvinnor som talade och berättade sina historier, men vi gav även några män möjligheten. Bland annat Luis Lineo, ordförande för “Män för jämställdhet”, som var med i paneldebatten, samt kvarvarande Idol-deltagare som bestod av både män och kvinnor.

Hur ser ni på hur #metoo-kampanjen samspelar med medias bevakning av anklagade mediemän?
– #metoo har nog skapat en hel del nervositet bland de mediemän som känner sig träffade och det är nog en och annan som sover dåligt på nätterna nu.

– Det #metoo har gjort är att vi tillsammans stöttar varandra och inte bär skulden själva, utan istället får männen som har begått dessa brott att inse att det faktiskt är de som har gjort fel. Eftersom hashtagen fått så stor spridning så blir det ju även intressant för media att skriva om det, och det har även satt tryck på alla arbetsgivare. Inget företag vill stå bakom en förövare när de har både hela branschens men också medborgarnas ögon på sig.

Vad tycker ni om den globala #metoo-kampanjen personligen?
– Vi tycker att kampanjen var en absolut nödvändighet för att lyfta fram allt det som har skett i det tysta. Att se hur många som faktiskt har blivit drabbade är hjärtskärande och det är nog många som har svårt att veta vart gränsen går.

– Många hade först inte reflekterat över att de hade blivit sexuellt trakasserade, men genom kampanjen tänkte dessa personer till en extra gång. Många insåg då att det faktiskt är en stor del av deras vardag. Kampanjen öppnade också många mäns ögon om hur normaliserat problemet är i vårt samhälle. #metoo har bidragit till att vi tillsammans sätter ner foten, nu får det vara nog. 


Dela sidan: