Dela sidan:

I samband med vårkampanjen "We Serve To Suit You" samlade Brothers in data om svenska mäns kroppar och tog därefter fram en avatar av den svenska genomsnittsmannen, baserad på denna data. Resultatet var tydligt: han ser inte riktigt ut som den generiska fotomodellen.

Muskulösa lår, långa armar, rund mage, smala axlar eller mjuka "love handles" i midjan. Variationen på den manliga kroppen är stor. För att spegla den fysiska mångfalden och för att hjälpa män att hitta kläder som sitter som de ska, lanserar Brothers nu kampanjen "Size You".

I samband med kampanjen åker Brothers ut på en fem veckor lång turné runt om i Sverige. Besökaren erbjuds en personlig passformsanalys samt möjligheten att få gamla, illasittande kostymer – från valfritt märke – anpassade efter personliga mått. Detta för att varje man ska hitta sin perfekta storlek, sin "Size You".

– Kroppsideal har fått ökat utrymme i den offentliga debatten, och vi vill uppmärksamma frågan även ur ett manligt perspektiv. Vår förhoppning är att få fler att trivas i sin kropp och känna att blazern, skjortan eller byxorna sitter som de ska. Alla kroppar är unika, och Brothers vill under höstens stilturné utbilda svenska män och hjälpa dem att hitta sin "Size You", säger Maria Sjöstrand, marknadschef på Brothers i en kommentar.

Utifrån den data som Brothers samlade in i våras har företaget skapat en avatar som föreställer den svenska genomsnittsmannen, och han ser inte riktigt ut som de modeller konsumenter normalt möter i diverse kampanjer. Denna avatar har använts som en motor för pr-arbetet.

Utöver eventturnén och pr-arbetet har det inom ramen för kampanjen spelats in ett antal filmer för att belysa problematiken runt kroppsideal. I filmerna får Brothers kunder, det vill säga helt "vanliga" män med olika kroppstyper resonera kring sina kroppar, komplex och de problem so  de upplever. Filmerna och en stor mängd annat content har publicerats i Brothers sociala medier, och man har dessutom genomfört flertalet influencersamarbeten och printannonsering. Slutligen har det även skapats en digital plattform, så att även de som inte hade möjlighet att besöka turnén också kunde göra passformsanalysen.

– Det har varit fantastiskt roligt att få arbeta vidare med det koncept som vi tog fram tillsammans med Brothers i våras, och därmed ytterligare fördjupa Brothers grepp om passform och kroppsideal. Och män uppskattar verkligen att detta ämne lyfts. Det har märkts under turnén, i responsen och engagemanget i våra sociala kanaler och i det stora antalet ansökningar till att delta i våra ambassadörsfilmer. Debatten har länge förts om kvinnliga ideal, och det är på tiden att den förs på samma sätt om män, säger Mia Fallenius, strategisk projektledare på AWB i en kommentar.

Arbetsgrupp på Brothers:
Joel Åhlén Nyström, Editor Content marketing
Maria Sjöstrand, Marketing Director
Johanna Ryhlin, Campaign Manager
Diana Lidén, Digital Marketing Specialist

Arbetsgrupp på AWB:
Mia Fallenius, strategisk projektledare (KAM)
Cornelia Waldersten, head of creative
Olle Lagerqvist, creative
Oscar Olson, junior art director
Hanna Bergström, PR
Martin Bundock, PR
Ena Catic, PR
Alexandra Livijn, produktionsledare
Nicole von Baumgarten, projektledare
Johanna Axelsson, copy

Digital partner
Apartment 5

Avatar: Timothy Besada, Hybrid Forest
Fotograf: Morgan Norman
Film: Grandpa Electric
Stylist: Robert Nordberg
Eventdesign: Coco Form Studio



Dela sidan: