Dela sidan:

Facebooks vinstmariginal – 50 procent
När Facebook under natten presenterade sina siffror för det tredje kvartalet var det många som blev förvånade. Från en redan hög position ökade deras kvartalsintäkt med 79 procent medan omsättningen ökade med 50 procent, i båda fallen i jämförelse med Q3 2016. Rörelsemarginalen för det gångna kvartalet landade på 50 procent, efter skatt. 88 procent av intäkterna kommer från mobilen.

Intäktsökningarna överstiger vad analytiker väntat sig och under året som gått har värdet på Facebook-aktier ökat med 50 procent, det rapporterar CNBC.

I ett brev till investerare skriver dock Facebook-vd:n Mark Zuckerberg att de goda siffrorna "inte är viktiga om våra tjänster används på ett sätt som inte för människor närmare varandra. Vi menar allvar när vi säger att vi vill förhindra hatet och hotet som finns på vår plattform. Under nästa år kommer vi att investera så mycket i säkerhet att det kommer att påverka vår lönsamhet".

Uttalandet fick Facebook-aktien att sjunka något då de operativa kostnaderna under nästa år misstänks öka.

Apple-vd:n Tim Cook säger dock till NBC att Facebook har andra problem.

– Det största problemet är att vissa av dessa verktyg används för att splittra grupper i samhället, att manipulera människor, att få falska nyheter spridda till stora grupper och påverka deras tänkande. För mig är det det absolut största problemet Facebook har, berättar han.

Journalistförbundets ordförande – Mediebranschen måste öppna ögonen och ta sitt ansvar

I en debattartikel på Dagens Arena riktar journalistförbundets ordförande Jonas Nordling skarp kritik mot mediebranschen i ljuset av #metoo-skandalerna i mediebranschen. Nordling menar att både public service och kommersiella etermedier måste ta sitt ansvar gällande arbetsmiljölag och arbetstidslag. SJF presenterar även två krav: 

– insatser från branschens organisationer för att alla företag i mediebranschen ska leva upp till diskrimineringslagens skrivningar om aktiva åtgärder mot bland annat sexuella trakasserier.

– en branschstandard för anlitande av produktionsbolag för att säkerställa rimliga arbetsförhållanden och en arbetsmiljö fri från trakasserier

Opinionsbildaren Rebecca Weidmo Uvell hotad i hemmet

Under gårdagseftermiddagen kom en okänd man hem till opinionsbildaren Rebecca Weidmo Uvells hem och hällde in en brun vätska i brevinkastet, det rapporterar SVT Nyheter. Mannen ringde även på ett flertal gånger. Weidmo Uvell anser att händelsen bör ses som ett politiskt motiverat hot.

– Det är någon som vill skrämma mig till tystnad. Det här är politiskt motiverat, någon som vill skrämma mig bort från det här yrket, berättar hon.

Polisen inledde efter händelsen en förundersökning som snabbt lades ned.

– Förutsättning att styrka brott mot en viss person saknas. Hennes beskrivning av mannen kan ju stämma in på ganska många, säger Göran Stanton, utredare vid Stockholmspolisens hatbrottsgrupp.

TV4-profil utreds för mobbning

Ännu en profil på TV4 utreds för kränkande beteende och mobbning, det rapporterar Aftonbladet. Mannen, som är programledare på kanalen, anklagas av tidigare medarbetare för att ha skrikit nedvärderande åt flera av sina kollegor på produktionen. Enligt de anonyma källorna ska ledningen på produktionsbolaget STO-CPH känt till mannens beteende.

– Det som har framkommit hittills är att det på inspelningsplats råder en hård jargong, en grabbighet och ibland väldigt opassande skämt. Och det har jag tagit tag i. I nuläget har det inte framkommit något som skulle vara över gränsen. Och jag måste understryka att det oftast är bra stämning, annars hade vi inte valt att fortsätta i 14 år, säger Lotte Haxthausen, vd på STO-CPH, till Aftonbladet.

Amazon konsoliderar medieavdelning med IPG

Efter en upphandling som pågått under sommaren väljer Amazon nu att konsolidera sin globala mediebyråverksamhet med IPG, det enligt tre anonyma källor till Digiday. IPG kommer att kommer att marknadsföra Amazonz e-handelshubb, techprodukter kopplade till den och prenumerationstjänsten Amazon Prime på global nivå.

I den avslutande upphandlingsrundan vann IPG framför Publicis.

New York Times närmar sig de digitala målen
För sex år sedan ställde New York Times om sin plan och började ta betalt för innehåll på nätet. Målet var att 2020 ha digitala intäkter på 800 miljoner dollar, något man även talat om i den interna rapportern "2020 Report" från tidigare i år. Tidningen, tillsammans med Washington Post, har sedan Donald Trumps tillträdande sett en dramatiskt ökning av digitala prenumeranter och har idag 579 miljoner dollar i årliga digitala intäkter. Om utvecklingen fortsätter kommer tidningen överstiga de digitala intäktsmålen för 2020 med 100 miljoner dollar, det rapporterar Digiday.



Dela sidan: