Dela sidan:

Zlatan och Volvo. David Beckham och H&M. Heidi Klum och Lidl. Kändisar som frontfigurer för varumärken är ett stående inslag i reklamsammanhang. Ett sätt att nå genom bruset. 

Men vilken kändis vill det svenska folket helst se som reklamansikte? Den frågan ställde undersökningsföretaget Novus till över 1000 svenskar, på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. De svarande fick välja bland en lista 19 kändisar som varit mycket uppmärksammade under det senaste året.

Flest ville se Leif GW Persson som frontfigur i en reklam, och han är särskilt populär bland män (19 %) och i Mellansverige (21 %). Komikern och det tidigare frekventa reklamansiktet Robert Gustafsson hamnar två på listan, följt av Zlatan Ibrahimovic och Sarah Sjöström.

– Studier visar att de vi har mest tilltro till när det kommer till uttalanden är experter, vilket Leif GW Persson personifierar. Han är dessutom väldigt folkkär och jag tror folk är nyfikna på hur han hade varit som reklamfigur, säger Ulf Hermansson Samell vid Sveriges Annonsörer i en kommentar.

Men att använda kända ansikten är inte riskfritt. En dålig matchning mellan varumärket och profilen kan riskera att slå tillbaka och ge negativ effekt på genomslaget.

– Kändisar har många fans, men också ofta en skara människor som kanske inte är så positivt inställda till en viss kändis, och det kan riskera att smitta av sig på ens varumärke. Likaså om kändisen hamnar i någon skandal, då riskerar varumärket att dras med i skandalen, säger Ulf Hermansson Samell.

LISTAN
Leif GW Persson 14 %
Robert Gustafsson 8 %
Zlatan Ibrahimovic 6 %
Sarah Sjöström 6 %
Alicia Vikander 5 %
Marcus Oscarsson 4 %
Zara Larsson 3 %
Joel Kinnaman 3 %
Sanna Nielsen 3 %
Mikael Persbrandt 2 %
Henrik Stenson 2 %
Clara Henry 2 %
Gina Dirawi 2 %
Tilde de Paula 1 %
Stefan Sauk 1 %
Felix "pewdiepie" Kjellberg 1 %
Noomi Rapace 1 %
Loreen 1 %
Bianca Wahlgren 1 %
Någon annan? 3 %
Vet ej 29 %

Sveriges Annonsörers tips för samarbete med kändis i reklamsammanhang:

• "Säkerställ att kändisen är en bra match där ni delar samma värderingar och står för samma saker.
• Kändisen behöver för den sakens skull inte vara förväntad. Ibland kan det till och med bli bättre med ett "oväntat" samarbete.
• Se till att få till ett naturligt samarbete. Ge därför inte bara ett manus till kändisen som denne ska följa.
• Betalar du eller ger någon annan form av ersättning för redaktionellt innehåll på exempelvis en blogg uppstår ett uppdragsförhållande och är köpt utrymme som tydligt annonsmärkas.


Dela sidan: