Dela sidan:

Med mindre än 100 dagar kvar till OS, offentliggör P&G som global olympisk partner Procter & Gamble det senaste bidraget till kampanjen "Tack mamma och pappa". Filmen visar hur världen skulle kunna upplevas om vi såg varandra genom en förälders ögon.

Filmerna från P&G:s tidigare OS kampanjer, är bland de mest sedda OS-relaterande kampanjfilmerna genom tiderna. OS-filmen från 2018 "Kärlek Övervinner Fördomar" återspeglar faktiska utmaningar och berättelser från idrottare utifrån en förälders perspektiv.

De olika berättelserna i kampanjfilmen återspeglar kamperna med fördomar som verkliga idrottsmän möter och som är lika varierade som de sporter dem tävlar i:
Flickan som kommer från en kultur där kvinnligheten står i strid med tävlande, pojken som drömmer om att tävla i en sport, som hans hårt arbetande föräldrar kämpar för att ha råd med, barn av olika nationalitet, religioner och sexuella orienteringar som ser på sporten de älskar men ser ingen annan som de kan identifiera sig med.

Filmen hyllar den roll en förälder har som stöttepelaren och den som ser sitt barns verkliga potential. Syftet är att filmen ska förena människor och lyfta en diskussion kring fördomar och de påföljder de har i att begränsa ens personliga utveckling. U

IOC (Internationella Olympiska Kommittén) utförde nyligen, på uppdrag av P&G, en undersökning avsedd för OS-deltagare där det framgick att:

• 55 procent upplevde fördomar under sin uppväxt.
• Majoriteten (53 procent) upplevde att deras mödrar var deras starkaste supporter när de mötte fördomar.
• 99 procent)upplevde att deras mödrars stöd var det som hjälpte dem att bli en OS-atlet.

– På P&G strävar vi efter att skapa en bättre värld för alla - en värld fri från fördomar, där människors lika värde och möjligheter är en självklarhet", säger Gustav Hernebrant, Marknadschef P&G Norden i ett pressmeddelande:

– En mer jämställd värld, leder det till ett bättre samhälle. Tyvärr begränsas jämlikheten av fördomar, varav vi vill använda vår röst och uppmärksamma de fördomar som begränsar en persons potential. Vi hoppas att kampanjen "Kärlek Övervinner Fördomar" främjar en öppen diskussion, påverka attityder och förändra beteende.


Dela sidan: