Dela sidan:

Tidigare i dag publicerade Resumé en undersökning som visar att de traditionella medierna var dominerande källa när svenskarna fick reda på anklagelserna mot de båda mediemännen Martin Timell och Fredrik Virtanen. Resultatet kanske överraskar vissa eftersom dessa först publicerades på Instagram, och sedan spreds vidare i sociala medier långt innan de plockades upp av etablerade medier. Men för Expressens chefredaktör Thomas Mattsson är det en bekräftelse på att deras journalistik når ut till många.

– Jag tycker att undersökningen är intressant. 1 043 svarande är en stor bas, och jag gissar att de etablerade journalistiska medierna skulle ha kommit ännu bättre ut om enkäten hade gjorts per telefon istället för i en internetenkät. Men den sammantagna slutsatsen av denna Novus, precis som tidigare Orvesto-underökningar och andra mätningar, är väl att riksmedier som Aftonbladet, SVT, TV4 och Expressen har mycket stor publik, säger han. 

Underskattas mediernas genomslagskraft?
– Ja, men bara av så kallade "tyckare" och möjligen hatsajter och anonyma trollkonton. Jag tror inte politiker, reklamköpare eller någon som arbetar inom så kallade traditionella medier saknar kunskap om både räckvidd och "brand safe"-miljöer. Novus-enkäten påvisar också en bra mångfald med public service-SVT, kommersiell tv som TV4 och de båda mediehusen Aftonbladet och Expressen, säger Thomas Mattsson och fortsätter: 
 

– Min högst personliga uppfattning är också att medierna bevakat #metoo bra. TV4, Aftonbladet och SVT har alla tvingats rapportera om egna medarbetare vilket är mycket svårt när man samtidigt är arbetsgivare och måste respektera den diskretion som alla personalärenden kräver, men jag tycker att TV4, Aftonbladet och SVT hanterat detta bra. Både DN och Svenska Dagbladet har granskat TV4 och Aftonbladet, vilket visar att medierna inte "mörkar". Expressen har också granskats av Medievärlden, och även om det fanns förutsättningar för det reportaget som jag tycker kunde redovisats mer transparent, så var det ändå bra att Medievärlden skrev om oss. Vi är i mitt i allt detta nu, men förhoppningsvis kommer det mycket gott arbetsmiljömässigt ur det här.

Hur ser du på att fler uppger att de fått reda på Virtanen och Timell via Aftonbladet, trots att ni var först med namnpubliceringarna?
– Det tror jag är ett utslag av att Aftonbladet länge varit störst digitalt, tidigare var störst i print och är ett mycket välkänt varumärke som syns på allt från stortavlor till idrottsarenor. Expressen har förvisso gått från en marknadsandel om bara 19 procent mobilt till 45-46 procent nu, men det är fortfarande många som först konsumerar Aftonbladet. Och det är ändå positivt. Konkurrensen kvällstidningarna emellan gör båda bättre, och jag ser hellre att Aftonbladet som är en publicistisk produkt med allt från undersökande journalistik till sport och nöje är den aktör vi ska utmana, än en internetjätte utan ansvarigt utgivarskap där det sprids hat och hot. 


Charlotta Friborg, ansvarig utgivare på SVT Nyheter, tycker också att resultatet i undersökningen är intressant. Hon ser det som en bekräftelse på traditionella mediers starka ställning som nyhetsförmedlare.

– Det finns nog opinionsbildare som överskattar sociala mediers genomslagskraft. Er undersökning visar egentligen att traditionella medier med sina digitala plattformar står starka i det nya medielandskapet, säger hon.

Tror du att medier har börjat anpassa publiceringsbeslut efter vad som skrivs i sociala medier?
– Medieetiken står stark, men det är påtagligt att traditionella medier med sina digitala publiceringskanaler är en del av ett digitalt ekosystem där sociala medier är en allt starkare maktfaktor. Det påverkar redan i dag ämnesval och vinklar, men min uppfattning är att de medieetiska principerna alltjämt står starka.

Dagens Nyheter har valt att namnge Martin Timell men inte Fredrik Virtanen. Chefredaktör Peter Wolodarski om undersökningen:

– En påminnelse om att publiceringsbesluten har stor betydelse. Etablerade medier har en väldig genomslagskraft, också i denna tid. Många följer oss därför att de litar på vår journalistik. Därmed finns också en rimlig och högt ställd förväntan på etiken i våra publiceringar, säger han. 


Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet

Dela sidan: