Dela sidan:

Fenomenet Singles Day startade i Kina på 1990-talet och har gått från att vara en dag då man firar alla singlar till att bli en dag där man, singel eller inte, "unnar sig något extra"...

Den närmaste explosionsartade intresset för Singles Day har gjort att dagen spridit sig långt utanför Kinas gränser.

– Singles Day kommer att bli lika stort som Black Friday på sikt. Idag är det däremot få i Sverige som vet vad Singles Day är, så vi är väl medvetna om att vi måste göra ett starkt första intryck med den här lanseringen, säger Johan Järnliden, marknadschef på Elgiganten i en kommentar.

Kampanjen frontas av internet-fenomenet The Fat Jewish som för första gången samarbetar med ett nordiskt varumärke. I filmerna tar han Singles Day till oväntade nivån att faktiskt dejta produkterna han köpt till sig själv. I de romantiska filmerna kan vi bland annat se honom dejta en fritös och blåsa såpbubblor med en hårtork.

– Reklam i Europa är fantastisk och tänjer alltid på gränserna. Jag skulle gärna åka till Sverige snart för att träffa någon, bli gravid och påbörja ett familjeliv, säger Josh Ostrovsky aka The Fat Jewish i en kommentar.

Kampanjen "Hitta din grej" utgjorde ett skifte för Elgiganten enligt marknadschefen Johan Järnliden som säger att annonsören nu lägger ett större fokus på den unga målgruppen.

Kampanjen, är framtagen i samarbete med NORD DDB, kommer att gå i hela Norden och består främst av filmer online som producerats av Diktator med regi av Tim Erem.

Fler filmer här, här och här

Arbetsgrupp:

Nord DDB:
Creative Director: Fredrik Simonsson
Art Director: Clara Uddman
Art Director: Petter Swanberg
Account Director: Rickard Allstrin
Byråproducent: Per Welén, House Agency
Produktionsbolag: Diktator
Regissör: Tim Erem
Exekutiv Producent: Manga Minja
Producent: Simon Hernadi
DoP: Sean Price Williams
Klippare: Aaron Tompkins - Rock Paper Scissors, New York
Grade/Online: Chimney


Dela sidan: