Dela sidan:

Totalt förmedlades drygt 1,65 miljarder kronor under oktober månad, vilket är den högsta noteringen sedan mätningarna startades. Allra starkast gick medieslagen radio, utomhus/trafikreklam och DR/Annonsblad liksom internet. 
– Medieinvesteringarna går på högvarv och i oktober slår medieinvesteringarna all time high. Den näst starkaste månaden i Mediebyråbarometerns historia är oktober 2016, så följaktligen möter samtliga mediekategorier mycket starka siffror i denna mätning, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, i en kommentar.

Den största mediekategorin TV backade med 6,5 procentenheter, men oktober var fortfarande en stark månad. 
– Det är den tredje högsta månadsnoteringen någonsin för kategorin. Minskningen kan i stor utsträckning härledas till Discovery Networks Sweden och konflikten med Com Hem då kompensationer till kunder tycks ha utgått i oktober. Hade konflikten inte inträffat skulle omsättningen för TV ha varit större, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

Printkategorierna går fortsatt kräftgång trots brinnande högkonjunktur. Sämst gick det för kategorierna Dagspress storsdad och Dagspress kväll.
– Trots att branschen slår all time high brottas de tryckta tidningarna med stora nedgångar i annonsintäkter. Dagspress storstad, kvällspress och populärpress minskar samtliga med mer än 20 procent. Endast landsortspress klarar sig bra och noterar i princip samma nivå som föregående år, säger Jochum Forsell.


Dela sidan: