Dela sidan:

Låt mig vara glasklar. Detta är ingen text baserad på en vetenskaplig studie. Det här handlar bara om personlig och praktisk erfarenhet. Empiri, som det heter. Det är inte det sämsta och det sätter fingret på en viktig fråga. Vad ska vi med valutan Följare till? Jag har nämligen noterat att det finns ingen större koppling mellan utveckling av följare och utveckling av försäljning – eller tillväxt. Och varför skulle det? Ett gillande är enkelt och gratis. Att köpa en produkt är jämförelsevis krångligt och dyrt. Eller för att göra det väldigt tydligt, hur många av Ferraris facebookföljare tror du kör en? Nä, just det.

Ändå undrar man snabbt hur många följare ett företag har. Liksom många företag strävar efter att få fler följare. Det ska tydligen vara ett bevis på framgång oavsett vad man säljer. Men sen när man har fått de där följarna är man ofta tafatt i vad man ska göra med dem. Många tror att man ska underhålla dem med uppdateringar som på sin höjd har innebörd i avsändarens fikarum.

Men de kan verkligen tjäna ett syfte. Ska man lyssna på herrarna Fields & Binet (vilket jag hävdar att man ska) så är det följarna man ska rikta sina erbjudanden till. Alltså extrapriser, rea, köp-och-få-varor. Försäljningsaktiverande åtgärder, som de säger. Med följare bygger man inte tillväxt – utan aktiveringen av de befintliga och redan lojala ambassadörerna. Och eftersom Ferrari inte rear ut sina bilar är det tishorna och keporna som går denna väg.

Men hur ofta är man som marknadsförare inte med om motsatsen? Man ska vinna nya kunder genom att få nya följare. Liksom man hoppas på att rabatter i butiken ska ge nya lojala anhängare. Och varumärkesreklamen ska sen skapa lojaliteten. Men du vet ju att det är tvärtom, eller hur? Man måste så innan man skördar. Och man kan aldrig skörda mer än man sår. Det är ingen bra affär att göra erbjudanden på varumärken, produkter eller tjänster som kunderna inte har en relation till.

Kanske var det de sociala medierna, men mest troligtvis var det att explosionen av dessa sammanföll med den ekonomiska kollapsen 2008. När pengarna tar slut rear man ut lagret så billigt man bara kan och varumärket, ja det fick man hantera med att berätta historier på Facebook och YouTube – till de redan frälsta. Tvärtom alltså.

Faran med tillfälliga lösningar är att de tenderar att bli permanenta utan att någon egentligen reagerar. Vanans makt, ni vet. Så nu hoppas vi skapa varumärken med generiska ”berättelser” där varumärket på sin höjd spelar en oklar huvudroll eller låter nån influencer stoppa in varan i sin filmproduktionsfabrik. Vi räknar framgången i visningar och tillväxten i följare. Siffror som knappast imponerar på en enda aktieägare.

Som reklamare, eller kommunikatör som en del föredrar att kalla sig, får man inte glömma att ens roll är att vara en ovanligt skicklig kapitalförvaltare. Uppdragsgivaren betalar oss X kronor för att gärna få ut 2X tillbaka. Ska man lyckas med det gäller det att veta när och med vad det är dags att nå nya befolkningslager. Och vad man ska göra med sina följare. 


Dela sidan: