Dela sidan:

I och med digitaliseringen måste marknadschefen brottas med saker som nya kanaler och ny teknologi och samtidigt ställs det nya krav på dataanalys och försäljningssiffror. Mitt i allt det får man inte glömma kreativitet och varumärke.

Rollen som marknadschef är svårare i dag än tidigare. Hur ska man agera i det? Och vilka typer av kompetenser behöver man till sin hjälp?

Åhléns marknadschef Lina Söderqvist, som nyligen utsågs till Sveriges Bästa Marknadschef 2017, David Sandström, marknadschef på Klarna och Peter Lundberg, medgrundare av Kapero deltar i Resumé Insikt Debatt för att diskutera detta.

David Sandström bytte nyligen sitt vd-jobb på DDB Stockholm mot rollen som marknadschef på Klarna.

– Rollen är mer komplex än jag trodde. När jag var vd på DDB jobbade med marknadschefer tänkte jag; fan det där är inte så knepigt. Nu har jag ändrat uppfattning helt. Jag tror inte att marknadschefsrollen kommer att finnas kvar i sin nuvarande form, eftersom den är så komplex, säger han.

För marknadschefer i dag ställs det högre krav på att samarbeta med andra avdelningar i organisationen. De tvingas samarbeta eftersom marknadsföringen är så sammankopplad med försäljningen.

– Man måste inte alltid fråga andra. En stor anledning till att kommunikationen i dag är tafatt och lite "mellanmjölkig" är att man har börjat förankra på fel sätt. Man har frågat: vad borde vi göra och vad vill vi göra. det är en potpurri av ledningsgruppens åsikter och då blir det skit, säger David Sandström.

Peter Lundberg lyfter fram vikten av att marknadschefen driver en tydlig linje, även om den samarbetar med andra.

– Vi ser företag där vd:n, affärsdirektören och marknadsdirektören har olika syn på hur marknadsföring fungerar. De vet ofta inte själva om att de har olika syn, vilket leder till att organisationen försöker agera efter vad alla vill ha. Då blir det splittrat. Om marknadschefen ska landa i en enad bild måste hon eller han kunna facilitera ett samtal och driva frågan om marknadsföring på ett tydligare sätt, säger Peter Lundberg.

Som marknadschef måste man också bestämma sig för vilka kompetenser som ska ligga inhouse och vilka som ska outsourcas. Men hur kommer det att förändra sig i framtiden?

– Oavsett vad du väljer att lägga ut eller göra inhouse måste du fortsätta saker som berör och känns för att nå fram till folk. Kreativitet kommer fortsatt vara viktigt. Det är inte viktigt för i dag kan det vara viktigare att titta på andra typer av mättal och bryr sig inte om innehållet. Den bästa kreativiteten finns inte inhouse. Riktigt bra reklambyråer kommer därför alltid behövas, säger Lina Söderqvist, marknadschef på Åhléns.

Här kan du se hela programmet:


Dela sidan: