Dela sidan:

Tidigare i år belönades designern Bea Szenfeld och River med ett Guldägg i kategorin förpackningsdesign för sitt arbete med Stora Enso.

Nu har hon återigen anlitats för ett uppdrag inom reklambranschen. När Scania lanserar sin årliga truck gear-kollektion har man nämligen kallat in den haute couture-specialiserade designern för att designa en unik jacka. Jackan har tagits fram genom ett samarbete mellan Szenfeld och show truck-ikonen Sven-Erik "Svempa" Bergendahl.

Tillsammans har de tillverkat en jacka bestående av 200 meter fläktrem som klippts till 800 gripfjädrar, inspirerat av Scanias logotyp. Jackan kommer att auktioneras ut via Barnebys och alla intäkter kommer att gå till organisationen ActionAid.

– Scania ville hylla sina förare, och vi ville göra det genom att verkligen tala till deras hjärtan. Och eftersom Scania-gripen har blivit en så viktig symbol för deras fans och förare världen över kändes det självklart att bygga jackan, kollektionen, hela projektet kring den, berättar Mattias Berg, creative director på Uncle Unicorn (tidigare CP+B) som står bakom idé och koncept.

Bea Szenfeld har tidigare designat plagg till artister som Lady Gaga och Björk.

– På Scania är vi väldigt medvetna om att transportbranschen är en del av problemet till den globala miljösituationen. Vi har därför sedan länge bestämt att vi vill göra oss själva till en del av lösningen. Vi har satt fokus på hållbarhet i hela vår verksamhet. Självklart med stor vikt på våra fordon och i vår produktion, men det är också viktigt att se över hela verksamheten och konstant söka förbättringar inom alla områden. Med den nya kollektionen tar vi ett tydligt steg på vår resa för att erbjuda hållbara lifestyle produkter. Ambitionen är att vara i framkant och vara med och påverka utvecklingen i branschen, säger Johanna Zackrisson, head of Scania branding Products.

Beställare
Sophie Haftor – Director Scania Vehicle Accessories and Branding Products, Scania
Johanna Zackrisson, Head of Scania Branding Products, Scania
Mikael Jakobsson – Marketing Communications Manager, Scania
Susanne Ekdahl – Production Manager, Scania

Uncle Unicorn arbetsgrupp
Account Director: Carl-Johan van Heesch
Creative Director / Art Director: Mattias Berg
Art Director: Dennis Rosenqvist, Malin Saarinen
Copywriter: Per Rundgren, Julia Gillgren
Design: Mikael Fridén
Produktionsledning: Linda Larsson, Ida Olm

Produktionsbolag: Rough Studios


Dela sidan: