Dela sidan:

Avslöjandet kommer sedan den förre Fox-chefen Jacques Nasser förhördes av konkurrensmyndigheterna i samband med utredningen kring 21st Century Foxs eventuella köp av Sky för 11.7 miljarder pund. Det skriver The Guardian.

Klausulen i Bill O'Reillys kontrakt skapar en tveksam bild kring hur 21st Century Fox's hanterat sexuella trakasserier på Fox News. Bill O'Reilly sparkades trots kontraktet med ett saftigt avgångsvederlag på 25 miljoner dollar.

Enligt The Guardian är sexskandalen på Fox News så graverande att den hota affären att gå igenom.

Jacques Nasser hävdar att styrelsen kände till de dyra uppgörelserna med kvinnor som anklagat Bill O'Reilly för trakasserier, men visste inte exakt hur mycket det kostade bolaget. Vissa ska ha velat sparka tv-profilen omedelbart, medan andra styrelsemedlemmar ville invänta kontraktsperiodens slut.

När Fox sedan förälngde Bill O'Reillys kontrakt fanns klausulen med som hindrade nyhetsankaret från att sparkas på grund av sexuella trakasserier så länge det inte blev en rättssak. I april, två månader senare, lämnade O'Reilly Fox News.



Dela sidan: