Dela sidan:

I går kritiserade flera sportprofiler som SVT:s David Fjäll, TV4:s Olof Lundh och Sportbladets Patrik Brenning Stora Journalistpriset-juryns sätt att beskriva sportjournalistiken i KIT Sports motivering i kategorin ”Årets förnyare”.

Motiveringen löd:

”För att de bryter upp och paketerar om i en uråldrig genre, där vardag och samhälle spelar större roll än vem som vann.”

Sportjournalisterna som Resumé pratade med vände sig emot juryns sätt att beskriva sportjournalistiken som stelbent och konservativ.

– Tycker att juryn som skrivit formuleringen gör bort sig och visar att de inte har koll på hur sportjournalistiken utvecklats på 2000-talet. Tyvärr visar formuleringen av juryn för Stora Journalistpriset att man återigen visar att man inte tar sportjournalistik på allvar och lever kvar i en villfarelse av hur det var en gång i tiden för länge sedan. Alldeles för sällan har man ens nominerat sportjournalister, sade Olof Lundh till Resumé i går.

SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson satt med i Stora Journalistprisets jury för kategorin ”Årets förnyare”.

I motiveringen beskrivs sportjournalistiken som en "uråldrig genre" något som fått flera att reagera. Vad menar ni med den formuleringen?
– Idrottsvärlden har bevakats av journalister i över 100 år. Sportjournalistiken är med andra ord en mycket gammal genre inom journalistiken. Det är vad vi menar.  

Om man ser till det arbete exempelvis Sportbladet, magasinet Offside, Fotbollskanalen och flera poddar gjort de senaste åren. Har ni missat den förändring som sker i sportjournalistiken?
– Sportjournalistiken har alltid varit en progressiv genre som utmanat sin omvärld. Historiskt var det sportdelen i papperstidningen som utmanade i allt från redigering till rubriksättning. I dag är det sportsändningarna som är ledande när det gäller tv-utveckling (både online och i traditionell tv) och när poddarna kom var sportjournalistiken tidigt ute att omfamna även detta område.

– Sportjournalistik ska man med andra ord alltid kika på om man vill hitta förnyelse eller nya sätt att tänka. Och kan man då, som KIT Sport, utveckla inom en progressiv genre är man väl värd sin nominering till Stora Journalistpriset.

Åsa Edlund Jönsson förvånas över att flera av sportjournalisterna inte känner till satsningen och tycker att KIT Sport har fått ett genomslag för sin sportbevakning med mellan 150 – 200 000 visningar på vissa videoinslag, över 13 miljoner videovisningar totalt och där det mest sedda jobbet har delats över 12 000 gånger och med en räckvidd på över 3 miljoner.

Vad gör KIT Sport som inte har gjorts innan?
– Vi tycker att KIT Sport förnyat på flera olika sätt. Dom har tagit sig an nya ämnesval inom sportjournalistiken, dom har vågat fokusera på vardag och samhälle i sin bevakning och valt bort resultatrapporteringen som annars ofta är sportjournalistikens kärnverksamhet. Resultatet har blivit en sportbevakning som inte liknar sportbevakningen hos andra medieföretag. Genom denna nya skärning inom sportgenren har KIT Sport också hittat en ny sportpublik. Hälften av dom som konsumerar KIT Sport är kvinnor och det är unikt inom sportjournalistiken.

Du som verkat en större del av din karriär inom sportjournalistiken. Kan du hålla med om att genren inte får tillräckligt ljus över sig i de här sammanhangen och vad tror du att det beror i så fall det på?  
– Många av oss som jobbar med sportjournalistik är tävlingsmänniskor, så vi vill självklart alltid att fler ska ta del av det vi gör och att många ska engageras av det vi producerar. Sen är min bild att sportjournalister och sportredaktioner kan bli bättre på att nominera den ypperliga journalistik de gör till olika priser. Ju fler tävlingar man ställer upp i desto större chans att vinna priser.

– Sen är det såklart lättare att få genomslag för journalistik som berör och engagerar ”alla” i Sverige. Sportjournalistiken berör och engagerar väldigt många, men inte alla, och då riskerar genren att hamna i skymundan ibland. 


Dela sidan: