Dela sidan:

Det är problematiskt att Sveriges Radio har agerat först nu mot den profil som anklagas för kränkningar och sexuella trakasserier, säger Ulrika Hyllert, som är ordförande för Journalistklubben på SR, till Ekot.

Profilen är enligt uppgifter till Aftonbladet för tillfället avstängd från sitt program efter att det startades en internutredning om kränkningar, sexuella trakasserier och tafsande mot medarbetare. Men utredningen startade först för fyra vekor sen, vilket alltså är alldeles för sent, enligt Ulrika Hyllert.

– Om det endast är orsakat av programledaren eller om det handlar om tidigare chefer eller arbetsledare som också på något sätt har varit en del av det här, det kan jag inte säga, säger hon.

Benkö: "Vissa saker oacceptabla"

"En del saker som är oacceptabla", har utredningen av profilen på Sveriges Radio kommit fram till, enligt vd:n Cilla Benkö. Dock är hon förtegen om vilka delar som är oacceptabla.
– Vi ska ha ett företagsklimat där man kan komma till den högsta ledningen utan att vara orolig för att det som sägs kommer ut externt, säger hon till TV4 Nyheterna.

Bonnier retuscherade bort nioårings SvD-logga
I samband med en fotografering retuscherade bokförlaget Bonnier Fakta bort nioårige Astrid Brunzells SvD-logotyp som prydde hennes t-shirt. Logotypen byttes ut mot en kaka. Astrid Brunzell, som är reporter på Schibstedägda SvD Junior, ilsknade till över tilltaget.

– Jag tycker att jag ska få ha på mig vilken tröja jag vill, säger hon till Svenska Dagbladet.

Danska TV2 fick otillåtet statsstöd
Runt sex miljarder danska kronor fick den statsägda reklamkanalen TV2 i statsstöd mellan 1995 och 2002. Detta var otillåtet, slår nu EU-domstolen fast. Anmälan gjordes av Viasat och MTG, som äger Viasat. Stödet ska ha varit en kompensation för extra kostnader som uppstått på grund av public service-kraven och det är ännu oklart hur mycket pengar som TV2 måste betala tillbaka. Det skriver TT.

Twitter avbryter möjligheterna att verifiera konton
I flera sociala medier har en blå symbol intill kontot varit ett kvitto på att kontot tillhör den person det utger sig för att tillhöra. Den blå symbolen har främst använts av kändisar som kan råka ut för falska konton. Men nu säger Twitter att systemet är trasigt, och avbryter därför funktionen.

– För ett tag sedan insåg vi att systemet är trasigt och behöver åtgärdas. Vi har misslyckats att åtgärda detta tidigare, men tittar nu på olika lösningar, skrev Jack Dorsey, vd på Twitter, i en tweet under gårdagen. Det rapporterar CNN.

Twitter erbjuder prenumeration på annonskonton

Twitter har rullat ut en annonservice som går att prenumera på. Den kostar 99 dollar per månad och ska automatiskt promota upp till tio tweets per dag till större publik. Tjänsten vänder sig mot små företag och varumärken som inte vill eller har möjlighet att jobba med manuella annonskampanjer. Det skriver Ad Age.

Publicister dissar Snapchat
Det är många publicister som försökt etablera sig och hitta en publik på Snapchat. Men bara tre procent av Europas publicister anser att Snapchat ger den bästa effekten åt dem, enligt Digiday research. Motsvarande siffror för Facebook ligger på 34 procent, twitter tio procent och Youtube 52 procent.


Dela sidan: