Dela sidan:

Den här veckan måste jag få skryta lite. Eller mycket, till och med. Resumé belönades i onsdags kväll på Tidskriftsgalan. I mycket tuff konkurrens utsågs vårt magasin till vinnare i klassen bästa omgörning. Vi är givetvis mycket stolta och glada för att prisas av våra kollegor i tidskriftsbranschen.

Resumé har traditionellt kommit ut som en veckotidning med nyheter, de senaste åren var utgivningstakten nere på varannan vecka. Det var ett svårt format, det blev ärligt talat varken hackat eller malet. Även om antalet prenumeranter var relativt stabilt var det läge att göra en förändring. Vi valde att halvera vår utgivningstakt i papper och bli ett månadsmagasin, med fokus på analys och fördjupning. De snabba nyheterna kör vi på www.resume.se och fördjupningarna hamnar bakom Resumé Insikts betalvägg och/eller i magasinet. Den som prenumererar på magasinet har även ett digitalt inlogg till Resumé Insikt.

Det här har ni läsare verkligen gillat, enligt våra läsarundersökningar. Vi säljer också mer prenumerationer än någonsin i modern tid, vi satte nytt rekord senast den här veckan.

Att göra om en tidning och göra stora förändringar i både tilltal, form och periodicitet är ett krävande jobb. Utan Resumés redaktions slit och tro på att det här var rätt väg hade inte resultatet blivit så bra. Stort tack till Anna-Stina Atterday, Fredrik Thambert, Andreas Rågsjö Thorell, Yasmine Winberg, Julia Lundin, Thomas Nilsson och Andreas Elgstrand. Omgörningen av magasinet gjordes tillsammans med våra vänner på Content Innovation, där Per Boström, Daniel Låftman och Carl-Johan Nordin var de som jobbade närmast redaktionen.

En tidning är inte bara redaktionen, Johan Laur har skött annonsförsäljningen och Josefin Ekman håller ihop det mesta. Tack alla för riktigt bra jobb!

Resumé var även för andra året i rad nominerad i klassen bästa digitala tidskrift, fackpress. Grattis till vinnaren techsajten Breakit som tagit stora steg på kort tid.

Läs mer om alla pristagare i Tidskriftsgalan.

***

Toivo Jokkala, chefredaktör och ansvarig utgivare för tidningen Arbetaren, har valt att publicera namnen de personer som har anklagats för sexuella övergrepp av olika grad de senaste veckorna. Man ska vara försiktig med att recensera andra utgivares beslut, men jag tycker att det blir klart märkligt att publicera männens namn i en bisats, liksom i förbigående. Att, som krönikören på Arbetaren gör, jämföra de utpekade mediemännen, med den för grova sexualbrott dömde Göran Lindberg, är uppseendeväckande.

Toivo Jokkalas argumentation för att publiceringen går inte ihop. Har man gjort en självständig undersökning om en nyhet stämmer publicerar man väl inte namnet i förbigående? Då är det väl en nyhet, och görs ut som en nyhet?

Läs mer här.

***

Poddparet Mattsson & Helin var kvällens konferencier på Tidskriftsgalan på Cirkus i Stockholm. Deras karaktäristiska gubbiga humor har faktiskt åldrats med värdighet. Är inte Jan Helin så trygg i sin roll som programdirektör nu på SVT att han skulle kunna prata om medier en gång i veckan med Thomas Mattsson? Det finns väl inga regler som förbjuder "statstjänstemannen" (Thomas Mattssons uttryck) Jan Helin att ha en hobby? Skämt och sido: Börja podda igen!

***

Att vara någorlunda nykter när man ska ta emot priser på en branschgala är ett hett tips.

***

I oktober år 2000 spelade jag och Martin Engqvist flipper på Resumés redaktion på Gamla brogatan i centrala Stockholm. Jag var reporter på tidningen och Martin hade lämnat sitt fasta chefsjobb för att frilansa. Dagen efter (som jag minns det) åkte han till Nice i Södra Frankrike för att testa bilar till en motortidning. Martin kraschade våldsamt och var nära att dö i olyckan. Efter olyckan har Martin varit totalförlamad från axlarna och nedåt. Han har tack vare personliga assistenter haft möjlighet att jobba vidare i mediebranschen. Martin har länge varit redaktör och projektledare på contentbyrån Spoon.

Nu hotas Martins Enqvists och många andras rätt till personlig assistans. Att plocka bort rätten till assistans tycker jag vore mycket ovärdigt Sverige.

Vem som har oturen att drabbas av det som hände Martin är en slump. Det kunde lika gärna varit jag – eller du.

Läs mer om förvaltningsdomstolens dom och Martin Enqvist här.

***

Svenska ekonomijournalistiks tyngsta spelare är Bonniers sedelpress Dagens Industri.
Tidningen har i många år fått härska relativt ostört som marknadsledare. Utmanarna har varit många, men ingen har på allvar kunnat hota Dagens Industris järngrepp om marknaden. Nu utmanas Bonnier och Dagens Industri av Schibsted och appen Omni Ekonomi. Det är lite ironiskt att appens grundare Markus Gustafsson ger sig på Dagens Industri för andra gången. Han fanns även med i redaktionen i tidningen Finansvision som tog sig an Dagens Industri strax före IT-kraschen vid sekelskiftet.

Den här gången utmanar Markus Gustafsson med appen Omni Ekonomi. Det är en gratisapp med ekonominyheter, enligt samma modell som vanliga nyhets-Omni.
Jag har läst Dagens Industri i nästan hela mitt vuxna liv och skulle inte vilja vara utan den mycket kvalificerade ekonomibevakningen. Samtidigt: Jag har alltid haft en arbetsgivare som har stått för notan, att prenumerera på Dagens Industri kostar 7 560 kronor på ett år om man vill ha tidningen i papper och digitalt. En enbart digital prenumeration kostar 399 kronor i månaden.

Omni Ekonomi kostar noll kronor. Det sätter naturligtvis stor press på Dagens Industri, som ju historiskt sett lyckas tjäna mycket pengar både på prenumerationer och räckviddsannonser.

Omni Ekonomi är en av de mest nedladdade apperna nu, och har varit det i flera veckor, Anledningen är given: Tjänsten och journalistiken är riktigt bra. Jag kört den nu ett tag och är klart nöjd, många och snabba uppdateringar, man kan styra och vikta sitt nyhetsflöde på ett smart sätt.

Dagens Industris app är i sin nuvarande form inte lika bra tekniskt sett. Den journalistik som görs på Dagens Industri är mer utan tvekan mer kvalificerad. Det är lätt att förstå den frustration som Dagens Industris medarbetare känner när deras bästa grejer reweritas av Omni och läggs ut gratis.

Dagens Industri behöver nu få ordning på sin affärsmodell och välja vilken strid man ska ta.

Vad brukar då den dominerande aktören göra i ett sånt här läge på marknaden? Använda sina ekonomiska muskler och tvinga utmanaren till så stora förluster att motståndaren till slut ger upp.

När gratistidningen Metro utmanades av Stockholm News (under ledning av Expressens nuvarande chefredaktör Thomas Mattsson) svarade Metro genom att ge ut spoilertidningen Everyday. Stockholm News gav rätt snart upp.

Senare kom Metro att utmanas av Bonnier genom tidningen Stockholm City. Den gången slutade det med utmanaren Bonnier till slut gav upp efter att ha investerat närmare en miljard kronor i City. I ledningen för City fanns chefredaktören Mikael Nestius, som idag är chef på Bonnier och tillsammans med DI:s chefredaktör Lotta Edling ska hantera utmaningen från Omni ekonomi.

Nästa drag blir intressant.

Jag tror betygen i appstore kan ge en ledtråd om vad som kan hända. Dagens Industri har betyg 3,3 (fem är högsta betyg). Omni Ekonomi har 4,3

***

Resumés fördjupande journalistik finns under varumärket Resumé Insikt. Redaktörerna Yasmine Winberg och Julia Lundin har under veckan granskat hur de medieköp som sker genom programmatic fungerar. Alla som vill förstå hur den moderna annonsmarknaden fungerar borde läsa detta. Du hittar alla åtta avsnitt här.

Resumé har under hösten startat en fördjupande tv-program om, Resumé Insikt Debatt, om våra bevakningsområden.

I det senaste avsnittet debatteras marknadschefernas allt svårare roll. Gäster i programmet är Åhléns marknadschef Lina Söderqvist, Klarnas marknadschef David Sandström och Peter Lundberg, medgrundare till byrån Kapero.

Så här säger David Sandström i programmet:
– En stor anledning till att kommunikationen i dag är tafatt och lite "mellanmjölkig" är att man har börjat förankra på fel sätt. Man har frågat: vad borde vi göra och vad vill vi göra. det är en potpurri av ledningsgruppens åsikter och då blir det skit.

Se senaste Resumé Insikt Debatt här.

Vi har i tidigare program talat med Thomas Mattsson, Jan Helin och Viveka Hansson om hur framtidens tv-landskap kommer att se ut.

Se programmet här.

I vårt första program analyserades om den organiska räckvidden för sociala medier är död. Gäster var Amanda Oxell, digital strateg på mediebyrån Wavemaker (för detta Maxus), Splays vd Vigor Sörman och Johan Rikner som leder contentbyrån N365 och viralsajten Newsner.

Se programmet här.

***

Inte en vecka – inte en dag – utan starka berättelser i spåren av #metoo-rörelsen. Det är både deprimerande men samtidigt något som vi uppenbarligen måste igenom. De berättelser om övergrepp och kvinnohat som kommit fram i hela världen har fått en oerhörd kraft tack vare digitaliseringen och sociala medier. Samtidigt visar detta också styrkan i den klassiska journalistiken och "gamla medier". Gnistan som satte fart på metoo-upproret var just journalistik. Utan New York Times gedigna jobb om Hollywood-mogulen Harvey Weinstein hade den här bollen inte kommit i gungning.

Resumé gav förra veckan undersökningsföretaget Novus i uppdrag ta reda på var svenskarna fått reda på var Martin Timell och Fredrik Virtanen var anklagade för sextrakasserier. Det visade sig att väldigt många fått kännedom om namnen via de traditionella medierna.

Läs mer här.

***

Helgens läsning: #helgintervjun möter du Idoljuryns kanske starkaste profil, Nikki Amini, som vanligt kan du läsa texten från klockan 20.00 i kväll fredag. I söndagens #karriärsöndag har vi träffat Bertil Ternert, före detta informationschef för kungen hovstaterna och försvaret.

***

Trevlig helg!


Dela sidan: