Dela sidan:

Nära 45 procent av svenskarna (15-74 år) tittar på webb-TV en vanlig dag. Det visar Mediavisions rapport över svenskarnas streamingkonsumtion under det tredje kvartalet. Allra störst är förstås konsumtionen hos de yngre. Och i den gruppen (15-24 år) är det främst de globala streamingtjänsterna som attraherar.

Mediavision konstaterar att det är två typer av innehåll som går hem bäst: drama och användargenererat. Alltså antigen påkostade produktioner på HBO och Netflix eller enklare klipp på Youtube och Twitch. 
–De globala streamingtjänsternas starka ställning bland unga skapar förstås huvudvärk bland medieaktörer som endast är verksamma lokalt i Sverige eller kanske Skandinavien. Inte minst eftersom unga i så hög grad också lämnat traditionell tablå-TV. Konkurrensen har helt enkelt blivit betydligt tuffare för lokala medieaktörer och det gör det ännu svårare att locka unga. I förlängningen riskerar detta att försämra lokala mediers ställning. Då kan också deras intäkter komma att påverkas, oavsett om det rör sig om annons- eller betaltjänster, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, i ett pressmeddelande.

Glädjande i sammanhanget är kanske att webb-tv-tittandet i de äldre målgrupperna ökar mest. 


Dela sidan: