Dela sidan:

Renault har under flera år sponsrat tävlingen En svensk klassiker där deltävlingarna Vasaloppet, Vansbrosimmet, Vätternrundan och Lidingöloppet ingår. Förra året valde man att aktivera sponsorskapet genom att tipsa deltagarna om små knep för att ta sig igenom de fyra deltävlingarna.

I år har man i sponsorskapet valt att lägga fokus på mental styrka. För att visa på vikten av just den mentala styrkan har man teamat ihop sig med hälsoinspiratören och föreläsaren Jonas Colting. Tre tävlingsdeltagare har under hösten tränat hjärnmusklerna med stöd av Colting och i sluttestet fick de styra Renaults nya bilmodell Kadjar med hjälp av så kallade Emotiv-headsets. Headsetet läser av deltagarnas hjärnvågor som sedan översätts till svängar och accelereringar i bilen.

– Med den aktiva livsstil som klassikerdeltagarna har spelar bilen en viktig roll som träningspartner, som gör det möjligt att ta med oss all utrustning, vart vi än ska. Klassikerloppen kräver enorm styrka, och som partner vill vi hjälpa de tiotusentals som förbereder sig för En Svensk Klassiker att nå bättre resultat genom att träna kroppens viktigaste muskel – hjärnan. Därför låter vi ett antal klassikerdeltagare träna sin mentala styrka till en sådan nivå att de till slut kan styra en bil tillsammans, med enbart viljans kraft, säger Annelie Söderberg, marknadsansvarig på Renault.

Sponsorskapet har även aktiverats med en rad influencers som Aron Anderson och Petra Månström.

Kampanjen är framtagen av Edelman Deportivo.


Dela sidan: