Dela sidan:

Under många år av reklam- och kommunikationsbranschen präglats av sin homogena sammansättning. Många är de inom som pratat om behovet av att ha arbetsgrupper som representerar det samhälle de producerar innehåll för.

Med målet att öppna upp nya vägar in i branschen för de med annan bakgrund än vit medelklass startar kommunikationsnätverket The Social Few nu initiativet Zena. Pop up-byrån Zena är den första i raden av projekt med inriktning på en mer inkluderande bransch som initieras av The Social Few och byrån kommer arbeta skarpt mot kund. Uppdragen är inriktade på inkluderings- och hållbarhetsfrågor. Grundare är Suzan Hourieh Lindberg, affärsutvecklare på Berghs School of Communication.

– Vi kommer att sätta ihop ett team bestående av medlemmar både in- och utifrån kommunikationsbranschen. Arbetsgruppen kommer att jobba i tre månader långa, och skarpa, projekt för att sedan presentera en lösning för uppdragsgivaren, som är ett bolag, organisation eller dylikt som jobbar med just inkludering, berättar Suzan.

När projektet är avslutat kommer arbetsgruppen att upplösas och medlemmarna går vidare mot nya utmaningar. Med i projektet finns även Naod Abera, kommunikationsansvarig på Kista Science City.

– När jag kom in i branschen och åkte runt på olika byråer för att hitta en praktikplats insåg jag ganska snart hur homogen branschen var. Det finns så många kreativa människor därute som inte hittar till kommunikationsbranschen. För mig handlar Zena och The Social Few om att skapa förebilder som kan öppna dörrar för andra, berättar Naod. 

Själva namnet Zena, kvinna på persiska, var Suzans tilltänkta födelsenamn. När föräldrarna valde att flytta till Sverige ansåg de dock att Suzan skulle vara bättre anpassat till västvärlden. Nu vill hon ge Zena en ny chans till liv. 

Suzan Hourieh Lindberg berättar att de med The Social Few och Zena vill gå från ord till handling. Hon påpekar även att inkludering inte handlar välgörenhet utan om tillväxt. 

– Vill man som byrå eller företag vara aktuell under en längre period måste man jobba med inkludering. Det finns en tydlig koppling mellan tillväxt och inkluderingsarbete, berättar hon. Studier visar bland annat att bolag som jobbar aktivt med att implementera en mångfalds- och inkluderingspolicy även har 35 procents större tillväxt än företag inom samma bransch men som inte jobbar med frågan. Vi vill inte peka ut det negativa utan snarare lyfta de talangfulla personer som finns inom och utanför branschen. Och bolag som är grymma på att jobba inkluderande, i alla former. 

Vem som helst med ett intresse för inkludering och kommunikation är välkomna till The Social Few och vi på Resumé har valt att ställa oss bakom projektet. I framtiden kommer du att kunna följa The Social Few och Zenas arbete genom deras blogg på resume.se

– För oss på Resumé är inkluderings- och mångfaldsfrågan självklar att diskutera även i vår del av branschen och vi tycker att The Social Few och Zena är ett bra initiativ, säger Resumés affärsområdeschef Mattias Kallio

De som är intresserade kommer även kunna följa projektet på Facebook, LinkedIn, Twitter och Instagram. På The Social Fews sajt kommer man även kunna läsa om uppdragsgivare och de projekt bortom Zena nätverket driver. På sajten kan man även den som vill engagera sig i något projekt anmäla sitt intresse. 

– De enda kraven är att man har ett brinnande intresse för inkluderings- och kommunikationsfrågor. Idag är vi 14 personer som jobbar aktivt inom nätverket och det är absolut inget heltidsarbete, säger Suzan Hourieh Lindberg. Vi ser detta initiativ som någonting som ska förena kollegor inom branschen i en viktig fråga samtidigt som uppdragsgivaren får en kampanj som förhoppningsvis gör att de kan fortsätta göra det fantastiska de gör.

Medlemmar i The Social Few:

Suzan Hourieh Lindberg, Grundare och övergripande ansvarig
Naod Abera, Presschef
Therese Davidsson Pajala, Front End
Dasara Hoxha, PR - Omvärldsbevakning och analys
Hany Hourieh, Ansvarig lojalitet
Elika Elmi, Användarvänlighet och empati
Elin Häggberg, Front-end och konsument
Karin Lindgren, Webbansvarig
Rasmus Hallgren, Innehållsmarknadsförare
Leah Deriba, Ansvarig sociala medier
Alexandra Lahdo, Creative director
Kristofer Persson, Innehållsstrateg
Hanna Nordenö, Art director
Mina Billing, Kommunikationsansvarig


Dela sidan: