Dela sidan:

Samtidigt som många av lokalredaktionerna runtom i landet går på knäna växer den offentliga sektorns kommunikationsavdelningar. Nu startar Västra Götalandsregionen (VGR), med 62 miljarder i omsättning och 53 000 anställda, den egna nyhetssajten VGRfokus.

På sajten kommer de att bedriva nyhetsverksamhet och berätta om vad som händer inom regionen. Just nu kan man på sajten bland annat läsa om hur VGR bistod med krisstödspersonal efter terrorattacken i Stockholm och hur regionen utökat sina digitala sjukvårdstjänster. Enligt Erik Lagersten, kommunikationsdirektör på VGR, kommer de att rapportera om både positiva och negativa nyheter som sker inom deras verksamhet.

– Med 53 000 anställda är VGR som en egen småstad. Vi vill själva läsa om vår verksamhet och dela med oss av den informationen till de som bor i Västra Götaland. På sajten kommer vi att förhålla oss till nyheter på ett redaktionellt sätt, berättar Lagersten.

Lagersten har i en ledare på sajten motiverat varför man valt starta satsningen.

"Skrivs det då inte tillräckligt om VGR? Det går knappt inte en vecka utan skandalrapporter om situationen på någon akut eller förlossningsavdelning. Det är såklart relevant och viktig mediebevakning, men VGR är en stor aktör som kan belysas på väldigt många och olika sätt." skriver han.

Vad är egentligen skillnaden på VGRfokus och en vanlig sajt där man som företag delar med sig av nyheter?

– Varje myndighet inom VGR har idag en egen hemsida med en massa information. Besöker man dem separat kan kan få en ganska splittrad bild av vad som händer och man blir inte alltid så sugen på att läsa mer. Nu flyttar vi allt nyhetsrelaterat material till en enda plattform.

De redaktionella texterna kommer att produceras av anställda inom VGR samt frilansare.

Vilken trovärdighet kommer ni att ha i rapporteringen av negativa nyheter inom er verksamhet?

– Trovärdigheten ligger alltid i betraktarens ögon men för att få trovärdighet måste vi vila på två ben; dels en demokratisk grundsyn på vår roll inom offentlig sektor och våga lyfta på det som är obekvämt. Den dagen våra läsare ser att VGRfokus ger en förskönande bild så tappar vi trovärdigheten. Jag ser inte det här som en ersättning för traditionella medier utan som ett komplement. Vi ser på de begränsade förutsättningar lokalredaktionerna har och tror att vi genom vårt arbete kan ge möjlighet till en kompletterande bild.

Rent hypotetiskt, hur skulle ni hantera en skandal inom kommunikationsavdelningen på VGR?

– Det är givetvis en jättesvår fråga och precis som vi nyligen sett i andra mediehus är det svårt att hantera frågor nära en själv. Min utgångspunkt är att vi själva ska berätta om det som händer men vi behöver nog fundera några extra varv kring just den här typen av frågor.

På vilken sida av kommunikations- respektive journalistikstrecket skulle du placera er satsning?

– Otvetydigt kommunikation. En myndighet kan inte kritiskt granska sig själv. Jag som kommunikationsdirektör har som uppgift att stödja de politiskt uppsatta målen. VGRfokus är ett led i det och med det så följer att vi även vågar ta i de frågor som känns jobbig, avslutar Lagersten.


Dela sidan: