Dela sidan:

Cannes Lions görs om efter kritiken – Publicis återvänder 2019
Reklamtävlingen Cannes Lions har haft press på sig att göra om tävlingen efter att flera reklambyråer menat att de är för dyrt att delta. Under gårdagen presenterade de flera förändringar som berör nästa års tävling för att hålla ned kostnaderna för deltagarna.

Cannes Lions fick omedelbara hurrarop från Publicis och reklambyråer som efter ett avbrott, bland annat för att satsa på egna event, återvänder till tävlingen under 2019.

Förändringarna omfattar bland annat att minska antalet dagar från åtta till fem, kostnaden för ett pass sjunker med 900 euro, lejonen Cyber, Integrated och Promo & Activation lägger ner och fler än 120 underkategorier läggs ned. Du kan läsa mer hos bland annat Adweek.

Publicis beslut att hoppa över Cannes Lions nästa år har hjälpt Cannes Lions till förändringarna. De har arbetat nära tävlingen de senaste sex månaderna.

"Vi har varit i kontakt med alla holdingbolag och alla nätverk som ligger inom Publicis. Det har varit en kollektiv insats ", säger Simon Cook, chef kreativt vid Cannes Lions, till Adweek.

Världspressen reagerar på Sverige-Italien…
Grattis Sverige! Vi ska till VM! Världspressen var inte sena med att reagera. ”Mamma mia – here we go again”, skriver Daily Mail på dagens etta. ”Granqvist är Skandinaviens Sergio Ramos”, skriver italienska La Gazzetta dello Sport. Spanska Marca viker ettan åt en bild på Italiens målvakt Buffon och skriver ”Otroligt, ett VM utan Italien!”. Mer löpsedlar hos Fotbollskanalens Frederic Pavlidis.

… och Kanal 5 låg nere
Det blev svettigt för flera tv-operatörer. Med timmar före avspark mellan Sverige och Italien – då låg Kanal 5 nere för tittare i Com Hem under 25 minuter. Senare låg den även nere för tittare i Canal Digitals nät.

– Det var något med signalen men vi ska utreda det hela nu så jag vill inte säga något säkert, sade Fredrik Hallstan, presschef på Comhemgruppen, till DN.

...glädjekaoset vid studiobordet
Glädjeyran hade inga gränser under gårdagens match. Efter avslut hoppade Sveriges landslag bokstavligen in i Kanal 5:s/Eurosports studiobord - framför chockade kommentatorerna Karin Frick och Simon Bank.

Olof Lundh i tjafs på pressläktaren
TV4-journalisten Olof Lundh hamnade i tjafs med några italienska supportrar på pressläktaren under matchen. ”Det är fajt på pressläktaren, sade kommentatorn Anders Svensson i sändningen. Lundh lovade dock att det inte var något handgemäng.

”Jag upplyste fansen här om att det var straff. Och det var kanske lite onödigt. Men det var inget bråk", sade Lundh om situationen.

ESPN gör Snapchat-show
ESPN tar sin största tv-show SportsCenter till Snapchat. Det blir det första sportprogrammet på plattformen. Kanalen skriver avtal om sändning under två år och de båda parterna kommer dela på annonsintäkterna – det är dock inte säkert hur mycket.

Adobe gör sin första helt programmatiska annonskampanj
Adobe Systems gör sin första helt programmatiska kampanj. Enligt Alex Amado, marknadschef, sänder det ut en signal till industrin att programmatisk annonsering är på väg att växa upp. Adobe har använt egen teknik för köpet via Adobe Advertising Cloud för att placera annonserna.

”Vi vet exakt var annonserna hamnar och hur våra pengar spenderas”, säger dem.

Missa inte Resumé Insikts kartläggning av programmatic.

Nya kampanjen: #MeAt14
Flera kvinnor publicerar nu bilder på sig själva som 14-åringar under hashtagen #MeAt14, efter att republikanen Roy Moore anklagats för sexuella övergrepp. Skådespelerskan Alyssa Milano, som startade #metoo, samt nyhetsankaret Katie Couric är några av de som deltar. Moore har anklagats för övergrepp mot en 14-årig flicka på 1970-talet.


Dela sidan: