Dela sidan:

0-0-match mot Italien och Sverige säkrade VM-biljetten till Ryssland under bragdartade former. Slutsignalen borde ha inneburit klackarna i taket på Tegeluddsvägen. Med Sveriges VM-avancemang har TV4 en högre attraktionskraft gentemot svenska annonsörer.

– Det är klart att det blir ett helt annat intresse. Det finns ett sug att associeras med det svenska fotbollslandslaget i synnerhet när de inte har kvalificerat sig för ett VM sedan 2006. Det mediala intresset är enormt och svenska annonsörer kommer att vilja synas där det händer i en större utsträckning, säger Densu Aegis commercial director John Aleman till Resumé.

Totalt kommer 64 matcher att spelas i nästa sommars fotbolls-VM. Sedan 1998 delar TV4 och SVT på mästerskapet och 32 matcher kommer att sändas i den kommersiella kanalen. John Aleman beräknar att Sveriges matcher, som blir minst tre till antalet, kommer att ses av mellan 2-3 miljoner tittare.

Jämförelsevis brukar en högintressematch med exempelvis Brasilien eller England inblandade generera i tittarsiffror på uppemot en miljon.

– Det finns redan ett stort intresse att synas i de här sammanhangen. Men det här blir helt klart en extra skjuts för attraktionskraften. Alla vill associera sig med detta. Sveriges avancemang var en tidig julklapp för TV4.

En annan aspekt är att Sveriges matcher kommer att locka fler kvinnliga tittare än genomsnittliga vm-matcher. Ett mer könsmässigt balanserat tittande som TV4 kan dra nytta av när de säljer sina målgrupper mot kund.

– Det blir en familjefest i en helt annan utsträckning än matcher där 65-70 procent är män. Det lockar till sig en annan typ av annonsörer. Marknadsavdelningar som planerar sin budget för nästa år kommer att söka sig till räckvidden som matcherna i synnerhet och VM i stort levererar, säger John Aleman.

Den 1 december sker lottningen till Fotbolls-VM 2018. En annan variabel som kommer påverka intresset för Sveriges matcher. Oavsett lottningen tror John Aleman att mästerskapet kommer att innebära tillfällen för TV4 att vårda kundkontakten. I tidigare mästerskap har kanalen bland annat bokat Kungsträgården i Stockholm för att vårda kundrelationen under fotbollsfesten.

Hur kan TV4 öka priset för Sveriges matcher kontra en vanlig match?
– Det är klart att det blir en annan prisbild om du har 2,3, 2,4 upp till tre miljoner tittare kontra 400 000 till en miljon tittare. I tidigare mästerskap har TV4 sålt matcherna i paket och det är högst troligt att de kommer att skapa ett paket med Sveriges matcher inkluderade som de kommer att ta bra betalt för.

Patrick Wallin, är tv- på Mediacom: 
– Svenskt deltagande gör jättestor skillnad totalt sett. Fotbolls-VM är alltid stort, men med Sverige med handlar det om en helt annan hajp kring just de matcherna. Här har TV4 stora möjligheter att kapitalisera och om Kanal 5 jublade högt över rekordsiffrorna i går så är det nog ingenting emot TV4:s firande över Sveriges VM-biljett. 

Patrick Wallin lyfter fram en nyckelfaktor bakom potentiellt ökade intäkter under mästerskapet för kanalen; att skapa program – byggda på reportage, intervjuer, matchklipp och historiska tillbakablickar för att driva intresset. 

– Kanalen har möjlighet att skruva upp intresset ytterligare och Sveriges deltagande gör inte bara att folk som normalt sett är ointresserade av fotboll kollar på Sveriges matcher. Deras intresse höjs ett snäpp och de kollar på andra matcher i gruppen och i mästerskapet i stort. 

Likt andra mediebyråer väntar Mediacom på att TV4 ska presentera sitt paket inför Fotbolls-VM 2018. Priser som kommer att höjas nu när Sverige är kvalificerade och tittandet kommer att öka. Det svenska avancemanget kommer också att påverka årsförhandlingarna med annonsörerna i början av nästa år. 

– Det kommer så klart att vara en del av dialogen för vissa annonsörer där. Har man investerat 10 miljoner så har vi här ett ytterligare fönster som kostar ett par miljoner till.

Vizeums tv-chef Jesper Lannemar tror också att de breddande tittandet blir den största skillnaden för TV4.

– Fotbolls-VM innebär ett högt tittande och intresse. Den största skillnaden med en svenskt deltagande är att folk som normalt sett inte är intresserade av fotboll engagerar sig. Det blir en riksangelägenhet och för oss på mediebyråerna innebär det ett ökat intresse för annonsörerna att få räckvidd och TV4 och synas i spottarna. Det finns inget större än fotbolls-VM i idrottssammanhang.

– Fotbolls-VM är linjär tv när den är som bäst. Du måste vara extremt ointresserad för att inte se en enda sändning. Det är ett extremt viktigt evenemang i en tid där linjär-tv-tittandet går stadigt neråt. Just att man kan sälja till fler målgrupper under VM med svenskt deltagande.

Hur stor kan effekten bli där?
– Ingen större skillnad skulle jag säga. Livesport och fotbolls-VM är brett som det är och för Sveriges del handlar det bara enstaka matcher.

Vid EM i Frankrike 2016 sände TV4 Sveriges match mot Italien och finalen. I år får kanalen två av Sveriges gruppspelsmatcher medan finalen går i public service. En vinstlott enligt John Aleman.

– Hade jag varit i TV4:s sits hade jag helt klart föredragit två av Sveriges matcher framför finalen. Det finns helt andra kommersiella möjligheter där.


Dela sidan: